12 juni 2009

Konkurrenter och butiksbloggar...

Eftersom jag är intresserad av att veta hur mycket andra små butiker i Göteborg omsätter, hur många kunder de har nu (med krisen?), vem som är deras målgruppen etc så undersöker jag, så gott jag kan, mina konkurrenter...speciellt de som har butiksbloggar...

Just nu funderar jag över en butiksblogg som blivit väldigt hyllad i pressen, som är nominerad till årets e-butik, de hetsar kunden till att köpa genom att prata om begränsad tillgång, de haussar produkterna innan de kommer, de pressar kunden till köp, allt handlar om SÄLJ! Sälj! SÄLJ!!!.

Det verkar fungera (de har enligt artikeln dubblat sin försäljning)...men jag funderar, ja, personligen kan jag tycka att de lurar kunden, shoppingberoende / missbrukande människor? eller?

Det blir ju lite utförsäljning, lite auktion... Tradera? Där kunden sitter ensam hemma och försöker känna sig med "inne", trendig? och köper på sig lite väl många produkter som den kanske inte behöver?, inte hade köpt om de gått in i den verkliga butiken och provat, betalat själv etc?

jag låter inte som en butiksägare?, mer om någon som försvarar kundens rättigheter?

Inga kommentarer: