17 juni 2009

Kundstatistik...

Jag har länge undrat hur många kunder en liten klädbutik i centrala Göteborg har? Ja, hur många kunder kommer genomsnitt in per dag. Hur många av dem handlar?

Jag har känslan av att jag har "lite" kunder (eftersom jag jämnför med H&M eller Åhlens), självklart beror det på dagen, på vädret, på säsongen och massa andra saker men jag ser ännu inga mönster, hittar inga likheter utan det kan vara allt mellan 5 och 40 st, nu när jag har öppen dörr...

I vintras (januari) kunde jag sitta själv i butiken 6 timmar utan att en enda kund kom in, öppnade dörren, det är inte kul! Då börjar man ångra sig, undra varför man varit så naiv, varför man inte marknadsför sig mer, vad man ska göra för att kunderna ska komma hit, hitta hit....till SMIDs butik på Vasaplatsen 10 i Göteborg!

Jag undrar oxå om jag borde skaffat en centralare butikslokal (typ mitt på Kungsgatan! trots att det varit omöjligt med tanke på hyreskostnaden) men tänker sedan på alla butiker i alla mindre städer i Sverige, alla som öppnat en liten egen butik, alla som inte ens ligger i Göteborg, som ändå är Sveriges näst största stad!

Efter att ha haft öppet butiken i ett halvår kommer det dagligen in spontana kunder som säger; - Va kul med en ny butik! - När öppnade du? -Jag bor (jobbar) här om hörnet men har aldrig sett butiken innan!

Så hur lång tid tar det innan kunderna "upptäcker" en...
Jag borde nog marknadsföra butiken mer, men hur? (Med min lilla minibudget?)

4 kommentarer:

Emma sa...

Hej!

Kampanja på internet vetja! Den här bloggen är en bra början! Men videor på youtube och annat som gör att folk hittar dig när de söker. Vill du ha tips kanske jag kan hjälpa. Jag marknadsför inte min egen blogg men jag gör det åt företag. (och har du det snålt kan du göra det själv)
Kram-Emma Columbus lögn

Bella sa...

Alla hjälp är bra, alla tips oxå…man är lite naiv och tror att bara man öppnar en butik kommer alla kunder…
Ja, jag bloggar som marknadsföring, testar även adwords, google maps, hitta.se, nätverka…
De svåra är att nå målgruppen, nå kunderna – inte bara nå vem som helst utan rikta marknadsföringen…
speciellt i SMIDs fall då kunden inte är den unga tjejen som läser bloggar, kollar på you tube utan en mognare kvinna som lättare skulle nås genom tidningar, direktreklam hem?, tv…
Tack!
Kram
Bella

anna sa...

Det tar mellan ett och ett par år för en KEDJA att få sina (redan trogna) kunder att naturligt hitta till deras nya butiker.

Vi snackar då H&M, Lindex, MQ etc
helt nya okända butiker finns det nog inte någon statistik för - men man måste ropa för att höras, annonsera, annonsera, annonsera. Skicka gratisprodukter till personer som du hoppas gillar sakerna, jag vet inte.... Ring en kändis? Känner du nån på TV? Försök sponsra en programledare....
Det står ju i eftertexterna varifrån kläderna kommer.

Bella sa...

Ja, det där med att ropa för att höras är nog sant, speciellt om man inte har "tid" att vänta tills mun till mun sprider sig och kunderna upptäcker inte bara butiken utan även ett helt nytt klädmärke...
Gratisprodukter? mmh? Vet inte...blir dyrt...och till vem?
Ja, programledare, stylister är nog nästa steg...
Blir så otrolig irriterad när de nästan bara bär ODD MOLLY! grrr! (behöver inte skriva att jag INTE tycker om odd molly eller?)