24 juni 2009

Spaniensvenska - Spanien

Om du är känslig, inte vill höra min politiska åsikt eller klarar inte av kritik mot Sverige, sluta läs här och hoppa till nästa inlägg! hi hi ;-)

Efter åtta år boende i Spanien, åtta år av mitt vuxna liv undrar jag hur Spanien har format mig, ändrat mig, utvecklat mig...

Nästan ingenting om Spanien förvånar mig, förutom andras syn på spanjorer och Spanien...Ja, en del svenskar ser ner på Spanien, ser ner på alla länder som inte är SVERIGE (Sverige toppar ju alla listor!)

När jag berättar om de nybyggda "säkra" motorvägarna, snabba lyxiga tågtransporten, vården på sjukhusen (med egen hem doktor som har din journal och kan din sjukhistoria och alltid har tid!), att de "städar" gator o torg direkt efter helger eller demostrationer, de nya moderna lagarna angående t.ex. homoäktenskap fnyser många åt mig...

De tror Spanien fortfarande är det Spanien dit de åkte på semester för 20 år sedan...men Spanien har utvecklats, rustats upp, de senaste åren medan Sverige har stått still och trots att många inte vill veta, inte kan erkänna har Spanien gått om Sverige i många aspekter...

Svenskarna som tycker Sverige är bäst (som det är, eller var), inte behöver några EU-bidrag (bara skänker bort till t.ex. Spanien som tackar o tar emot!), inte behöver nån hjälp kommer ångra sig när resten av EU-länderna (Undra vem vi, snälla svenskarna, ska skänka pengar till nu?) går om i utvecklingen...

Oj, det blev ett väldigt politiskt inlägg!
ParisLisa? o Mademoiselle Moyenne?, lite diskussion någon?
Varför är svenskarna så fast i att Sverige är bäst?

4 kommentarer:

Eva sa...

Jag håller med. Är så less på den svenska attityden.

Emelie sa...

Oj, ja, det är klart att jag vill debattera lite. Du skriver så himla många inlägg varje dag så det ofta är svårt att hinna läsa allt. Ofta får jag bara ögna igenom för att sedan komma tillbaks och nu låg detta redan på sida 2 (!) så ursäkta dröjsmålet.

Naturligtvis påverkar det en person jättemycket att bo i ett annat land och allra helst i så många år som du har gjort. Jag tror att nästan alla människor skulle må bra av att för ett tag bo i ett annat land än i det som man är uppväxt i och van vid, för att vidga perspektiv, för att upptäcka olikheter, javisst, men kanske allra helst för att upptäcka likheter. Som du skriver så har många svenskar massor av fördomar om t ex Spanien, och säkert om de flesta andra länder också för den delen. Men handen på hjärtat, har inte även spanjorerna fördomar om Sverige? Människor fungerar ju på det sättet att vi av naturen (eller möjligtvis i blandning av miljöpåverkan) tycker om att dela upp saker i kategorier, så även människor. Jag vågar påstå att nästan alla människor kategoriserar, delar in och drar över en kam även om vi naturligtvis gör det i större och mindre skala. Det är här jag tror att mycket resande och helst vistelse i ett annat kand kan göra oss till mer öppna och sympatiska varelser.

Du skriver att vi svenskar tycker att Sverige toppar alla listor. Javisst men vilken amerikan tycker inte att USA har allt man kan önska sig och vilken fransman rynkar inte på näsan åt allt som inte är franskt? Vilken italienare tycker att någon annan nationalitet kan laga mat och vilken dansk vill flytta till Sverige av någon annan anledning än att det är billigare? Jag tycker att vi har fog för att vara stolta över vårt land även om det har massor av brister. Jag tycker att spanjorerna ska vara stolta över deras grymma infrastruktur och sjukvård men jag tycker att svenskar också ska få hylla det som är bra med Sverige och sedan kämpa med det som behöver bli bättre, precis som att det säkert finns saker som är bättre i Sverige, som exempelvis föräldraledighet och dagis kanske?

Sen borde vi lära oss mer av länder som Spanien istället för att på förlegat vis klappa länder som uppenbarligen är längre komna i utvecklingen än vi på huvudet, men att kalla det för typiskt svenskt, nja, jag vet inte.

Hihi, hoppas du gillar att jag delar med mig av min åsikt!

Kram Emelie

Bella sa...

Hej!
Självklart generaliserar jag, jag drar alla över en kant. Så även mot spanjorer och deras syn på giftermål, barnuppfostran eller religion...

Det som irriterar mig är just det du skriver, att alla tycker sitt land är bäst, är så patriotiska istället för att försöka se det bästa av olika länder och erkänna att en del saker kan göras på ett annat sätt o förbättras.

För Spanjorerna (iallafall politikerna) ligger Sverige fortfarande på första plats, som ett av Europas mest utvecklade länder med bästa sociala stödet, men här kommer min politiska åsikt in, fungerar det verkligen SÅ bra?

"Problemet" kanske just är, att jag inte har samma politiska åsikt som de flesta svenskar och detta gör att mina åsikter skiljer sig...
Hade inte tänkt på det! ;-)

Men som sagt, detta är egentligen ingen politisk blogg även om DU, EMELIE, gärna får skapa lite mer debatt...det är kul!

Bella sa...

och andra oxå! glömde jag skriva...

Jo, jag vet att jag skriver väldigt många inlägg per dag (jag är ensam o uttråkad!? o alldeles för lite att göra;-) i framtiden ska jag nöja mig med 3 per dag?

Kram