15 juni 2009

Tillbaka i tiden - del 4 Madrid

För att läsa del 1, 2 och 3 titta under etiketten Gbg till Bcn Via Madrid

Mitt sista år i Madrid flyttade jag till en egen liten lägenhet och bodde alldeles själv, för första gången i mitt liv, i Madrid. Min syster hade fått jobb och flyttade till BCN medan pojkvännen blev destinerad på land i Cartagena och kunde nu komma till Madrid nästan varje helg...

Året kan privat beskrivas som 4 bröllop och en begravning...för att inte glömma besöken på BB. I Spanien, blir man medbjuden på alla bröllop, hela släkten ska alltid komma även på grannarnas bröllop, hela familjer besöker BB även när kusiner eller kompisar får barn...Så jag blev medbjuden överallt (sydde upp snygga balklänningar till mig själv!) och fick uppleva den spanska kulturen och kulturkrockarna...

Det spanska språket var inte längre ett problem utan språket flöt nästan perfekt! Ja, jag pratade ju spanska hela dagarna i skolan, kollade på spansk tv på kvällarna och pratade med min spanske pojkvän på helgerna...det var svenskan som började bli pinsamt dålig!?

Förutom skolans lektioner i allt från att skapa en affärsidé till ditt egna varumärke, designa din första hela kollektion, sy upp galna, knasiga skolprojekt (med t.ex. fastfood, knutar & knopar eller ögat som inspiration) anmälde jag mig till en kvällskurs i industriell mönsterkonstruktion, skrädderiteknik och förberedande direktris utbildning.

Sista terminen var helt inriktad på vår TESIS, slutprojekt, där vi för första gången skulle visa allt vi lärt oss. Från en nyskapande idé, till skisser, mönsterkonstruktion, sömnad, foto, hemsida till modevisningen. Vi skulle utveckla något nyskapande som kunde fungera via/på internet då det var framtiden(2003)...

Min Tesis döptes till Virtual Haute Couture och var en internettjänst inkl. shop där kunden kunde välja mellan olika modeller, tyger, foder, knappar och få en personlig kostym/dräkt uppsydd. Kunden skulle även lägga in sina mått i en måttlista så plaggen blev exklusivt uppsydda bara till dem, à la Haute Couture.

Under Bellas design på min gamla blogg hittar ni andra projekt från mina studieår, modedesign på IED, i Madrid!

Min pojkvän hade under våren passerat alla test för att komma in på hans drömutbildning, så det enda jag visste om framtiden, var att pojkvännen hade sagt upp sig efter 8 år i marinen och skulle börja plugga till pilot, i BARCELONA...

2 kommentarer:

Emelie sa...

Åh vad roligt att läsa och vad intressant med ditt slutprojekt, ska klicka på länken när jag har lite mer tid (är på jobbet nu, fy skäms!) Jaag har varit dålig på att läsa och kommentera för jag har haft så sjukt mycket men nu börjar jag komma ikapp!

På återseende :)

/Emelie

Bella sa...

Det är kul att minnas, ta en tur längs memory lane...

Hi hi, ja, jag bloggar ju på jobbet om jobbet så...

Kommentera så mycket du vill, det är bara kul...och visa lite mer bilder från Paris, på din blogg...