21 juni 2009

Tillbaka i tiden - del 5 Barcelona

För att läsa del 1, 2, 3 och 4 titta under etiketten Gbg till Bcn Via Madrid

I en liten fullastad peugeot, åkte jag och min pojkvän längs kusten från La Manga till Barcelona (7h bilresa). Min pojkvän skulle utbilda sig till pilot, en dröm han haft sen han var liten, som med mitt stöd nu skulle bli verklighet...Jag skulle söka jobb som modedesigner, en dröm jag haft sen jag var liten, som jag de senaste 6 åren av mitt liv utbildat mig till...

Så det var två personer och massor av framtidsdrömmar, som med kartan i hand letade oss fram i Barcelonas trafik, bland gränderna i Gracia, till lägenheten vi hyrt. Vi skulle efter 4 år tillsammans flytta ihop, börja ett nytt liv i Barcelona.

Jag hade inget körkort, varken svenskt eller spanskt och min pojkvän ansåg att körkort skulle ge mig frihet så nu när jag hade lite tid (medan jag sökte jobb) skrev jag in mig i en körskola i Gracia, mitt i centrala Barcelona. I Spanien övningskör man inte utan alla lektioner är tvungna att tas med körskollärare. Första gången jag kör bil, är det uppför Gran de Gracia och ut på General Mitre (för er som känner till BCN förstår ni vilken galenskap detta är) men trots min nerviositet, mina skakande ben så vande jag mig vid Barcelonas trafik och fick mitt spanska körkort på första uppkörningen! (efter typ 30 körlektioner)

Samtidigt förbereder jag mitt CV (på spanska), tar foton på plagg jag sytt, kopior på mina modeteckningar och skickar iväg till modeföretag runt Barcelona. Jag blir uppringd och kommer på intervju till Mango, men känner direkt att jag o killen (designern till vem jag söker assistentjobbet) inte klickar. Jag har även en telefonintervju på Zara, trots att huvudkontoret ligger i A Coruña och jag skulle vara tvungen att flytta, men blir inte erbjuden jobbet...

Sen blir jag uppringd av Massimo Dutti. Deras huvudkontor ligger i Tordera, 7 mil ovanför Barcelona och jag har precis fått mitt spanska körkort. Så jag tar min pojkväns bil och åker 1 h upp längs kusten, alldeles själv, med nervositeten både för att köra bil och jobbintervjun (på spanska!)...

Efter min tredje och sista intervju med chefsdesignern (Ja, jag körde upp på två intervjuer till de närmaste dagarna) lovade de att höra av sig så snart som möjligt.
Jag minns tillbakaresan som den vore igår, det ösregnade, var fullt av bilar på motorvägen, bilköer och jag var livrädd!

När jag kommer hem, precis innanför dörren, ringer min mobil...
- Jag hade fått jobbet, modedesignerjobbet på Massimo Dutti var mitt!

Jag trodde inte det var sant, jag hade fått jobb i modebranschen, på ett av Inditex kedjans modeföretag, de skulle betala mig för att designa kläder, jag skulle få lön för att leva min dröm...Jag svävade på moln...Drömmen blev verklighet!

(Om det inte hade varit för min pojkvän som "tvingat" mig att skaffa körkort hade jag aldrig fått tjänsten då jag var tvungen att pendla till jobbet varje dag)

4 kommentarer:

petchie sa...

Jättespännande att läsa om ditt liv i Spanien! Och wow, modedesignerjobb på Massimo Dutti var väl inte illa som första jobb efter examen!?
Ser framemot nästa del i serien ;-)
Kram!

Bella sa...

Va kul! Det är kul att gå tillbaka, minnas och se hur livet har utvecklat sig...
Ja, jag fick verkligen drömjobbet, trots att jag va nyexad och "bara" 22...(yngst på hela designavdelningen)
Tänkte publicera ett i veckan fram till semestern...
Kram!

ExPIAtriate wife sa...

Hej Bella

Sag ditt inlagg hos Parislisa och blev nyfiken, dels for att du har butik i Gotet (nastan min hemstad) samt har sambo/man som ar pilot (samma har). Ska lasa mer i din blogg, mycket spannande.

Halsningar
Pia i Dubai

Bella sa...

Kul att du hittat hit! Åh va nyfiken jag blir på Dubai!
Ja, särbon på distans är pilot och spanjor...
Som du läste funderar jag mycket på framtiden och barn med en pilot som aldrig är hemma. Hur fungerar det för er? Jobbar din man som pilot i UAE. Häftigt! Det är nog pojkvännens dröm...just nu samlar han flygtimmar i Spanien, reklam, foto, segelflygsdragning etc.
Kul! Ska kolla in hos dig...