14 juni 2009

Vill verkligen alla svenskar ha en amerikansk flagga i soffan?

Som jag berättat tidigare älskar min pojkvän den marina stilen, skärgårdstil, nautiskt tema, New England eller vad man nu vill kalla den...(Jag är personligen inte lika förtjust men igår på Marstrand började jag fundera...)

Jag kan tycka att den marknadsförs FÖR mycket i Sverige av FÖR många märken, speciellt att den inte är svensk skärgård, båt inspirerad utan så amerikaniserad med amerikanska flaggor (Förstår inte att så många svenskar vill ha en amerikansk flagga hemma i soffan?)

Men det jag undrar är, går det verkligen att starta ett märke till, på samma koncept? Köper de in alla produkter från samma leverantör i Kina och bara säljer med olika loggor och priser? Stackars designers? eller formgivare eller vad man nu ska kalla dem, som kopierar ett helt färdigt koncept?

Jag är chockad över att så många märken kan ha samma profil, rikta sig till samma målgrupp, samma kund och alla gå runt!!!???

GANT, Lexington, Ocean House, Port House, New Port, US polo Assn, Par Courrier, Ralph Lauren för att inte tala om alla butiker, bloggar och e-butiker som säljer denna romantiska lantliga, "vita, blå, röda"- amerikanska flaggan dröm...

Vad är det med denna stil som gör att svenskarna ÄLSKAR den?
Snälla förklara!

I min pojkväns fall förklarar jag det med att han har varit marinsoldat, älskar havet, drömmer om att ha egen båt etc....

UPDATE: Läs även om stjärnkuddefenomenet hos As Good As it Gets

Inga kommentarer: