28 okt. 2009

Man kan inte göra allt själv...

Igår ringde ännu en "jobbig" telefonförsäljare till mig, han försökte få mig att förstå att man faktiskt inte kan göra allt själv, att en del saker är bättre att lämna till andra, låta andra göra och betala dem för det. I detta fallet om google adwords och SMiDs sponsade länkar och annonser...(lät väldigt komplicerat och dyrt enligt honom men just nu sköter jag det själv vilket bara kostar min egen tid...)

Men här kommer problemet, jag har ett microföretag, jag har inte pengar att anställa en massa människor eller betala dyra fakturor till allt som jag kanske borde låta någon annan göra...

SMiD skulle kunna vara ett företag med tio anställda, alla med sin speciella uppgift, men anledningen till att jag startade SMiD var att jag tycker om att få testa på nya arbetsuppgifter, göra allt själv, få bestämma...

Att vara egenföretagare är att ha massor av olika jobb, i ett och enligt mig är just detta charmen i att ha ett eget litet företag.

Jag är designer, mönsterkonstruktör, direktris (skräddare), produktionsansvarig, inköpare, textilekonom, butikschef, butiksbiträde, dekoratör, stylist, (modell), säljare...samtidigt som jag sköter SMiD hemsida, skriver allt material till marknadsföring, press etc. För att inte glömma bort att jag bloggar om detta kreativa kaos (och nu även twittrar;)

Ja, att driva eget är mer än ett heltidsjobb men just nu finns inga delar jag skulle vilja ge upp, jag tycker om att vara min egen chef, bestämma och kontrollera allt som har med SMiD att göra...

och jag har inga planer på att sluta göra ALLT själv...(dock funderar jag på att sluta stå modell, för jag har verkligen tröttnat på att se mig själv på varenda bild;)))

SMiDs framtida expansion och affärsidé är en helt annan...men den berättar jag mer om imorgon...

Inga kommentarer: