22 okt. 2009

Modekopieringsbranschen...

Jag läser inne hos Agnes om hur fort modekopieringsbranschen går, om att nu har det gått så långt att kopiorna finns i butik innan originalen. Att genom internet kan nu "alla" kopiera, även kunden ser precis vad som kommer i butik om ett halvår och hinner t.o.m tröttna innan väl plaggen finns till försäljning. Precis som vi, som jobbar i modebranschen...

Jag minns väl på Massimo Dutti att när "mina" plagg väl kom i butiken var jag långt fram, med nya idéer och en helt ny kollektion, som självklart var så mycket trendigare, finare och bättre...

Förr i tiden, för bara några år sedan, tog det nästan ett år för en design från skissbordet till butiken. När jag studerade mode, i Madrid 2000-2003, fick vi lära oss modebranschens cykel. Där man började nästa hösts kollektion 2010, denna hösten, att de var 3 månaders designprocess, 3 månaders produktion, 3 månaders båtfrakt från Asien. Totalt minst 9 månader från att plagget designades till kläderna fanns till salu i butik.

Men det ändrades snabbt, men mindre resort-kollektioner, cruise-kollektioner, repris-kollektioner, trend-kollektioner vad man nu vill kalla dem! Där man försöker göra mindre snabba produktioner, när man väl hade sett modevisningarna, vet vad de andra modemärkena gör, som nu inför våren 2010, när man ser vårens visningar gör man snabba mindre kollektioner så att kopiorna finns i butik samtidigt som originalen.

Men nu har det alltså gått ännu ett steg längre, så långt att kopiorna finns till försäljning innan ens originalen kommit i butik. Allt för att göra hungriga internetshoppare nöjda, allt för att modebloggarna redan visar vårens nyheter, allt för att modetidningar redan har glömt denna hösten, hösten 2009 trender och pratar vårmode mitt i höstrusket, mitt i vintern...?

Nyheter varje vecka, slit-o-släng, snabba trender, lågpris och massproduktion...det är inte den modevärld som jag drömde om som liten, det var inte en "kopieringsmaskin" jag ville bli...

2 kommentarer:

Frida sa...

Gud va bra sagt, jag håller verkligen med dig.
Ta t.ex Jimmy Choo's kollektion med H&M den har det pratats om så oerhört länge att jag blir chockad när jag inser att den inte ens har kommit ut än, den känns redan uttjatad och jag vill definitivt inte stå i kö för den.

Bella sa...

Ja, det är väldigt tråkigt...men det fungerar väl så länge inte den stora skaran kunder upptäcker det...