7 okt. 2009

Nextopia - förväntningssamhället....

I helgen läste jag klart boken Nextopia och det är blandade känslor, tankarna snurrar, inte för att jag inte rekommenderar boken, för det gör jag verkligen utan för hur den beskriver och analyserar världen, samhället, människor, media och nextopia...den får en att fundera...

För jag tror att han har alldeles rätt! För att han sätter ord på min irritation...

Men jag relaterar till mig själv och är nog inte den typiska kunden och vill heller inte att mitt företag ska arbetar i den värld som han beskriver...Där det inte längre är viktigt vad man säljer utan hur man säljer det...

Om att man säljer förväntningar, hur människor(kunder) idag förväntar sig att produkterna de köper ska göra dem snyggare, gladare, lyckligare, smalare, bättre människor etc. Att man ska sälja guld och gröna skogar men behöver inte leverera det...

Han beskriver "just nu"-samhället, "som helst"-samhället där vem som helst, var som helst, när som helst...kan få allt, göra allt, bli allt...
- om hur vi alla är ungefär lika lyckliga (lagom lyckliga just nu), överallt i världen...
- om att hur nöjda vi är mer livet, alltid är mer än för några månader sedan men mindre än om några månader...

Drömmen om framtiden, nextopia...där alla förväntningar kan bli verklighet...

Jag levde länge i framtiden, i nextopia, troendes att om jag bara hade det där, kunde det där, gjorde det där, fick det där, köpte det där....då...då skulle jag vara nöjd, lycklig...

Inga kommentarer: