21 okt. 2009

Rättvist mode eller ekologiska kläder?

Jag har väldigt svårt för människor som säger att de är en sak men gör nått annat, som anser sig t.ex. värna om miljön men sedan inte bryr sig egentligen. Om företag som bara hoppar på ekologiska produkter-karusellen för att det är "bra pr" men att produkterna egentligen inte är bättre för miljön...

Sen har jag (av någon konstig anledning) alltid kännt att rättvist mode och ekologiska produkter var tvungna att gå hand i hand, att för att producera rättvisa kläder var jag även tvungen att producera miljövänliga, ekologiska produkter...

Vilket jag just nu inte har möjlighet till eller vill pga att jag vill köpa in tygkvaliteer från de bästa Europeiska tygleverantörerna från Italien, Frankrike och Spanien. Jag har fortfarande inte hittat ekologiska kvalitéer som håller den kvalitetnivån jag letar efter och vill inte köpa in sämre kvalitet bara för att det är ekologisk då jag tror på att hållbara, beständiga, långsiktiga produkter på sitt sätt är bra för miljön...

Sen vill jag inte göra något jag inte tror på till 100%, jag vill kunna stå för det jag gör och just nu så tror jag inte att en del ekologiska produkter alltid är bättre för miljön, för jag tror att det beror på hur/vad man räknar...Att t.ex. frakta ekologiska produkter över halva världen med flyg kanske inte är så miljövänligt? Eller?

Då är det bättre, enligt mig, med närproducerat tyg och tillverkning i Europa som kan fraktas med tåg eller lastbil. Just nu är hela SMiDs klädkollektion tillverkad i Europa.

Sen tycker jag självklart att man alltid välja det miljövänligaste alternativet om man har möjlighet! Speciellt för att visa industrin sin åsikt! Som med ekologisk mjölk, trots att jag har hört att all mjölk är samma (det blir för dyrt att åka och hämta upp i olika mjölkbilar och då blandar de böndernas ekologiska mjölk med den vanliga) och förpackningas bara olika så köper jag ändå den ekologiska för att visa mitt stöd och intresse men förhoppningen att det en dag ska vara så...

Inga kommentarer: