22 okt. 2009

Samhällsentreprenörskap - ett socialt företag?

Jag har nog utan att veta om det skapat ett socialt företag, ett företag där jag stödjer, hjälper andra människor, med sina små företag, sina kreativa idéer genom att de hjälper mig att skapa unika, personliga SMiD produkter. Som litet nystartad företag är det svårt att hitta producenter, leverantörer som vill skapa så små mini/micro produktioner som jag efterfrågar, därför blev det naturlig att söka mig till mindre små företag där minimumkraven inte fanns. Där jag, som designer, kunde få vara med och tycka, där de kunde skapa helt unika kvalitativa produkter bara till mig, till SMiDs Butik, som inte går att hitta, köpa någon annanstans...

Jag har aldrig sett det kontroversiellt att jag använder mig av designers, formgivare och hantverkare i andra delar av världen, mest i Sydamerika. Mina år i Spanien och att jag kan språket gör Sydamerika ett självklart val. Efter flera resor till Argentina har jag funnit flera nya kontakter med små designers som skapar produkter på ett hantverkmässigt sätt, handgjorda, av exklusiva material som jag säljer i SMiDs Butik i Göteborg. Jag söker hela tiden nya kontakter som kan skapa nya unika originella annorlunda produkter till SMiDs Butik.

Som exempel har jag de handstickade halsdukarna och sjalarna som stickas hemifrån av kvinnor i Buenos Aires, (som genom detta försörjer sina familjer, kvinnorna har inte någon yrkesutbildning utan har lärt sig sticka av sina mammor eller morföräldrar). Designern använder sig av fantastiska närproducerade material, hon åker själv till gårdarna där de spinner, köper in garnet direkt från bonden, färgar alla garn själv med naturliga färgämnen. Tillsammans har vi, hon och jag, sedan bestämt stilen, färgkombinationerna, hur varje enskild halsduk/sjal ska se ut. Hon ritar en skiss, som en stickbeskrivning, där de finns olika färgfält och stickmönster och tillsammans med det utvalda garnet ges allt till personen som stickar för att göra idéerna verklighet.

På så sätt skapas unika handstickade halsdukar och sjalar för SMiDs butik anpassade till SMiDs klädkollektion och mina kunder...och samtidigt hjälper jag, utsatta kvinnor i Buenos Aires, som inte har någon utbildning och inte kan få/ta andra jobb, då de måste stanna hemma pga att de har flera små barn (inte har råd med barnvakt, dagis eller likn.) eller tar hand om sina gamla släktingar...

Inga kommentarer: