29 okt. 2009

SMiDs affärsidé...

"Konceptbutiken i Göteborg är den första i en internationell satsning. Ambitionen är att skapa ett nätverk av fristående konceptbutiker i enlighet med SMIDs design och affärsfilosofi." Så här står det längst ned i ett pressmeddelande från SMiD förra hösten...

Och jag tänkte förklara hur jag tänker. Min idé med SMiD har aldrig varit att bli ett stort modeföretag (ex. Filippa-K) där jag arbetar som chefdesigner... Förra hösten med hjälp av min marknadsföring- och presstjej (som nu är mammaledig) lät hon mig försöka svara på alla de där viktiga frågorna man borde besvarat innan man startar eget; som vem är din kundgrupp/målgrupp?, vart bor/shoppar/jobbar hon?, Vad står SMiD för? Varför ska kunden välja SMiD, Vad gör SMiD unikt? etc

Där fick jag även frågan om vart jag ser SMiD om två år? om fem år? om tio år? Hur jag vill utveckla SMiD, Hur jag vill att SMiD ska växa...

Och då slog det mig att jag inte drömmer om ett stort eget modemärke, med massor av anställda och ansvar... Jag vill att SMiD ska växa, självklart!;), men jag vill jag hellre att SMiD ska bli som Designtorget, Design House Sweden, Svensk Hemslöjd

SMiD - Svensk Mode & InredningsDesign AB - Svensk Design
Ja, ni hör det nästan på företagsnamnet, jag vill att SMiD ska bli en bas för mode och inredning med små unika butiker som drivs av designers, formgivare, konsthantverkare, silversmeder etc. Alla säljer varandras saker, endast egendesignade produkter, och alla har även en ateljé/studio så kunden får möta designern och får en känsla för hela designprocessen!

Det får bara finnas en butik (så det blir känns unikt!) i varje stad men de får gärna spridas över världen...(OBS! Jag paxar Barcelona!;)

Jag tror att "Tillsammans är man starkare...vi måste gå ihop, hjälpa varandra..."

Det är min affärsidé...
Vi får se om den blir verklighet...
Jag börjar i en miniskala och det första steget är att min egna butik går runt...

Inga kommentarer: