27 nov. 2009

Designer hos SMiD - ett kreativt uppdrag...




Jag har gett praktikanten några designuppgifter, hon ska t.ex. designa några plagg för SMiD, som om hon vore anställd som designer av mig. Hon har skissat, vi har tillsammans bestämt vilka modeller hon ska göra mönster och sy upp provplagg av. I butiken testar hon en idé till en ficka och syr upp ett prov...

Idag har hon även intervjuat mig för en rapport hon ska skriva om praktikperioden, många frågor om SMiD, om mig, om butiken, designprocessen, produktionen... Ja, jag försökte svara så gott jag kunde, det blir ju inte riktigt samma sak när klädmärket är ett litet enmansföretag i förhållande till de stora kedjeföretagen, jag försöker ju fortfarande hitta min väg, mitt sätt att driva företag. SMiD utvecklas hela tiden tillsammans med att jag lär mig, förändras...

Jag tror att jag kan lära henne mycket och hon får en inblick i hur det är att driva eget klädmärke och det var ju därför hon valde SMiD, kanske för att hon har drömmar om att starta eget....

Inga kommentarer: