17 nov. 2009

Det svenska modeundret...

Jag läste Dagens Industri i lördags Stefan Persson sågar svenska modeundret Han säger "att de flesta modebolag har mindre omsättning än en H&M butik i Solna" - "att det är bara är här hemma i Sverige vi pratar om de svenska modeundret, att utomlands har ingen hört talas om det"...

Är det bara de stora klädjättarna, kedjeföretagen som är värda nått för att de omsätter miljader? Självklart kan jag hålla med att de i media ibland "hypar" modeföretag som inte ens omsätter tillräkligt (som en korvkiosk?! som nån kommenterade) för att ha anställda, gå runt och då inte kan vara någon succé eller "modeunder"? Att många modejournalister och även modebloggare inte verkar bry sig så mycket om företagsekonomi...

Men när jag läser kommentarer online börjar jag fundera, hjälper han eller stjälper andra entreprenörer? Borde han inte vilja hjälpa designerna som faktiskt skapar de produkter, kläder, han säljer? Många svenska designers har jobbat på H%M och sedan startat eget...Varför vill han inte stödja modedesigners som han stödjer andra entreprenörer? Är alla entreprenörers idéer inte lika mycket värda?

Han borde istället för att kritisera det svenska modeundret stödja små svenska klädföretag? Gör inte H&M samarbeten med mindre designers? Omsätter dessa tillräkligt eller är det deras "modestatus" H&M vill åt? Jimmy Choo for H&M...

H&M är en enorm jätte i förhållande till de pyttesmå modeföretagen men H&M har inte alltid varit så stor, jag har för mig att H&M började sälja "lump" i en källare och då inte var mycket för världen...

Alla modeföretag vill inte vara H&M! Jag har sagt det innan och jag säger det igen; H&M är en stor kopieringsmaskin som massproducera billiga produkter i lågprisländer utan att ta ansvar... Ok, H&M är störst, säljer mest, tjänar mest...men som designer känner jag att det är som att sälja sin själ till djävulen att jobba som designer (kopiatör?!) på H&M...

Moderådets Lotta Ahlvar säger i dagens DI, "I Danmark pratar man om det danska modeundret och i Australien om det australienska..." och säger något som jag tror "att det skapar falska förhoppningar..." "Det är svårt att överleva i modebranschen..." "Överskott på mode & designföretag i Sverige"

Självklart har de båda rätt, att vi svenskar gärna pratar om oss själva, om Sverige, svenska företag, svenska designers, svenska... etc och det är precis som alla andra länder men det handlar ju om att marknadsföra sig själv, sätta Sverige på världskartan och hjälpa de svenska modeföretagen för att kunna växa, kunna börja exportera och förhoppningsvis så börjar andra länder att prata om "de svenska modeundret"!!!

Redan i Augusti skrevs det om "sanningen" i Expressen

Inga kommentarer: