19 nov. 2009

Julstress?

I flera av månadens kvinnotidningar skriver de om hur man ska kunna undvika julstressen, hur man ska planera, skriva listor för att undvika bråk o gräl...att man redan nu ska bestämma vad man ska och inte ska göra, köpa o inte köpa...

För mig blir det ingen jul, iallafall ingen svensk jul med skinka, janssons o Karl Bertil Jonssons julafton...efter flera år i Sverige är det nu dags att fira jul i Spanien med hans familj, hans släkt...men hur "firar" man jul när man har förlorat någon, när någon man älskar gått bort...?

Därför skippar vi jul i år, jag har själv ingen lust vilket inte är det roligaste, lättaste när man har en butik och ska sälja julklappar...

I Spanien firar man jul med skaldjur, turrón och julklapparna delas ut den 6 januari av "los Reyes Magos" - de tre vise männen...
Självklart kommer Tomten även till Spanien, men bara med några små miniklappar...

Jul för mig är enkelt, egentligen vill jag bara ha köttbullar o risgrynsgröt så jag funderat på att göra köttbulletapas (köttbulle på tandpetare med lite lingon o en inlagd gurka) och arroz con leche så blir alla nöjda...

2 kommentarer:

Carina sa...

För mig som bor i Puerto Plata, och bara med min son,blir det lite annorlunda jular, inte som hemma och förr.. I år ska vi till min sons flickväns föräldrar, sonen är bara 19, så flickvänner och föräldrar varierar även om den nuvarande har hållt i sig... men julafton här är inget speciellt... massor av rom, öl, helstekt gris...
Jag jobbar hellre!

Bella sa...

Spännande med Puerto Plata!;)

Nej, jul blir annorlunda när man är utomlands, traditioner blandas och till slut skapar man sig nya,...