13 nov. 2009

Nätets nya makthavare - modebloggarna...

idag på Malou von Sivers program efter 10 på tv 4 pratade de inbjudna på champagne-lunchen om bloggarnas makt men även om deras ansvar. Att med många besökare, läsare, speciellt unga tjejer, kommer ett enormt ansvar. Ett ansvar som de inbjudna vuxna kvinnorna undrade om de unga bloggarna är medvetna om, etik o moral, rätt o fel...

Igår pratade Malou med Kenza och Foki, Nätets nya makthavare och jag började fundera på hur de stora bloggarna förändrar modebranschen när de visar upp sina senaste köp - en produkt, som direkt efter inlägget säljs slut i butiken, efter att läsare efterfrågat produkten som modebloggaren bestämt sig för att "hissa"...

Vad betyder detta? Hur kommer det förändra modebranschen? Speciellt när modebloggarna hissar dyra designerplagg...Läser klädkedjornas designer bloggar och kopierar de mest "hissade" designerplaggen och gör kopior så läsarna kan hitta de i en butik nära dig så snart som möjligt?

Många ger mig marknadsföringstipset om att be "modebloggare" att skriva om SMiD men jag anser att detta är fel. Jag anser även att de väldigt unga läsarna av många kända bloggar, inte är SMiDs målgrupp och så har jag även berättat för de unga bloggare som har hört av sig till mig och velat bli sponsrade med SMiD-produkter...

Jag tycker det är fel att kända modebloggares överöses med gratisprodukter för att hon ska ge gratis publicitet till ett klädföretag. Där kommer min "etik & moral"-"rätt & fel"- uppfostran in...

Vardagsbilder, egobilder, vad de gör, vad de äter, vart de reser...egentligen marknadsför de ju sig själva, speciellt de stora bloggarna, tjänar pengar på de unga tjejerna som följer dem...
Är bloggarna 2000-talets nya "kändisar" som unga följer som "fan"?

2 kommentarer:

petchie sa...

Jag förstår inte heller de här modebloggarna, och jag har inte det minsta intresse att läsa dem. Kanske för att jag är för gammal, och inte riktigt förstår intresset i en "dagens outfit"-bild?
Det känns verkligen falskt att de "hissar" plagg som de har fått gratis och som är ren marknadsföring.
Jag tycker att du gör rätt som håller på dina principer!

Bella sa...

Jag följer några av de kända modebloggarna som är modejournalister, för att hålla lite koll på vad som skrivs och vad de säger men därifrån till att läsa om vad en ung tjej har på sig...är steget långt...speciellt eftersom de flesta bara handlar på H&M, ginatricot, etc...Inga ledande modemärken utan kopierande kedjor;)
Ja, jag håller på vad som är "rätt"