26 nov. 2009

Sjöfartsmuseet - Akvariet i Göteborg

Häromdagen turistade jag o min spanske pojkvän i Göteborg, turen hade kommit till Sjöfartsmuseet...

Jag berättar för honom på promenaden dit om Göteborgs hamn, traditionen och kulturen kring sjöfarten, båtar och havet som finns i Västsverige. Vi förväntar oss bli inspirerade av den marina andan till hans lägenhet men redan utanför museet reagerar vi båda på de gräsliga färgerna på staketet och skylten...

Pojkvännen undrar över färgvalet (orange o lila) och vi båda hade väntat oss marina färgen- blått, rött och vitt - sjöfartens färger...

När vi betalar entrébiljett kan jag inte låta bli att fråga om färgvalet på de nya broschyrerna, på gatan utanför, av väggen i det vackra gamla huset men de kan inte förklara. Det finns ingen bra förklaring (?) förutom att det är en reklambyrå, att år 2009 är 70-talet trendigt och allt vett, all tradition och kultur är borta...

Fortfarande undrar jag över färgvalet, ett så självklart färgval på ett sjöfartsmuseum, enligt mig. Undra hur mycket pengar det har kostat? Undra hur länge de nya broschyrerna kommer se moderna ut? Undra hur länge de kommer vara trendiga Undra om man/vi om några år kommer säga att det syns att de skapades år 2009, vill man det?

Annars var den nya utställningen lärorik, intressant och förnyelsearbetet lyckat! Jag saknade lite mer om modern sjöfart, kanske om tävlingar som Volvo Ocean Race eller Americas Cup...

2 kommentarer:

petchie sa...

Så tråkigt att de har försöka "modernisera" sjöfartsmuséet på det sättet - lila och orange verkar ju inte vara ett särskilt "hållbart" färgval. Vad är det för något fel på traditionellt??

Bella sa...

Det undrar jag med!?