7 nov. 2009

Ullared - Gekås - lågprislandet Sverige...

Jag lovade en rapport (för er utlandssvenskar;) angående det nya omtalade programmet om Ullared på kanal 5, men jag blev nog lite chockad, tyckte det var så pinsamt att jag skämdes, så jag ville inte ens berätta om mina åsikter här på bloggen, då det är fejk reality, skapad för reaktion och debatt...

Jag har inte i åtanke att börja kommentera allt jag ser på tv, utan bara det som relaterar till mode, trender, modebranschen, modeindustrin, modevärlden...och jag tycker att Ullared-fenomentet är intressant ur vinkeln lågkonjunktur, slit-o-släng, massproduktion - shoppa loss på lågpris...?!

Som jag skrev i tidigare inlägg anses Ullared - Gekås ett klädföretag, de säljer kläder, accessoarer, skor, underkläder etc och är därför en indirekt konkurrent till SMiD och därför värd att analysera...

Att människor går dit och "shoppar loss", människor som kanske inte har "råd" att köpa på samma sätt någon annanstans men gör de det för att de behöver det de köper, för att de verkligen tjänar på det, för att de har användnings av varorna de storhandlar eller gör de det för den där känslan, av att kunna handla - kunna shoppa loss...

Sveriges största och mest lönsamma företag är alla lågprisföretag (Ikea, H&M etc), det kanske säger nått om Sverige och svenskarna...

Varför det nu har blivit så inne med Reality Tv - work place reality, att titta på (regisserade) vanliga människor i ett vardagsliv...
Vad säger det om samtiden?

2 kommentarer:

Eva sa...

Vet inte om jag tycker att det är fejk reality. Har sett detta med egna ögon så många gånger. Och visst säger det mycket om svenskar i allmänhet. Anspråkslösa, lagom människor som helst bara vill få sina fryspåsar att lägga bullar i...

Grejen är att det finns en charm i det. Och visst är programmet en överdrift. Men de är inte helt ute och cyklar, producenterna..

Och vill gillar att se hur andra har det. Detta går hand i hand med bloggfenomenet. Varför läser vi bloggar?

Bella sa...

Ullared var intressant att se, och jag tror oxå det säger mycket om Sverige och lågprisföretagen men mina åsikter behåller jag för mig själv...

Jag tänker på fejk reality med t.ex. make-up artisten Mattiaz som, enligt mig, var med för att bli känd, han har ju redan släppt en singel...?!

Jo, överdrift är TV och det är väl det jag vill säga med fejk, att i klipprummet så skapar man lite mer drama än vad det kanske är, inte att det som spelas in, inte skulle vara sant...

utan bara lite kryddat för extra effekt, som med Anna Anka i Svenska hollywood fruar, i första programmet hade de klippt allt chockerande hon sagt under flera veckor i en och samma inslag...

Ja, bloggar är samma sak, men varför? Vad säger det om tiden vi lever i, att vi vill se på äkta människor, som lever vanliga liv och inte skådespelare som lever påhittade?