22 jan. 2010

Dagens funderingar...

Går det att designa kläder utan att tänka på sig själv? Nja...
Kan man lämna sin personliga smak/stil utanför när man designar? mmh?
Vem borde man se framför sig när man köper in produkter? Kunden!

Innan jag öppnade SMiDs butik, såg min bild av SMiDs kund, målgrupp, annorlunda ut... men nu när jag möter henne varje dag, borde jag kanske förändra min bild av SMiDs kund när jag designar till henne?

Hänger ni med? Jag tror inte längre att SMiDs kund är jag, en 30-årig storstadstjej utan barn mitt i karriären?!

Men vem är hon då? Vad borde jag ändra i mitt sätt att designa SMiD plagg, för att passa henne bättre...? Inte så urringat, inte så figurnära, inte så korta ärmar, inte så komplicerat...

6 kommentarer:

Princess sa...

Nyfiken på kommande funderingar. Tror att du är rätt ute i dina funderingar. Håller tummar. Allt gott! /Jenny

Bella sa...

Tror det med, nu gäller det bara att överföra tankarna till papper och verkliga plagg;)

Petra H sa...

Intressant att läsa om dina funderingar. Hur ser den typiska SMiD-kunden ut? Är hon äldre, yngre? Har du funderat på att prata med kunderna och se vad de tycker?

Bella sa...

Jag vet mer än vad jag avslöjar;)
Jag pratar med kunderna varje dag, därav vet jag att hon inte är "jag"...

Hon är en mognare kvinna med en modern stil som söker SMiDs formspråk men modellerna jag har är lite "för" ungdomliga...lite för komplicerade att bära...

Det är vad jag tror iallafall...Alla tycker ju som sagt olika;)

Annica sa...

Jag tycker också att det är en intressant och modig fundering du tar upp. Modig för att det är vad jag tycker man är när man vågar ifrågasätta sig själv, och när man hela tiden funderar på att utveckla sin verksamhet och sina produkter.

Jag kan tänka mig att du är på rätt väg. Tycker du har jättefina kläder och snitt, men kanske att de upplevs lite ungdomliga - i förhållandet till din målgrupp. För min del får kläderna gärna ha lite längre ärm...har väldigt svårt för klänningar och tröjor med för kort ärm...då måste jag kombinera med en kofta eller kavaj. Och då försvinner lätt det vackra och välskräddare plagget.

Jaja, ska inte fylla ditt kommentarsfält med min ord :)

Kämpa på!!

Bella sa...

Tack! Vet inte om det är modigt? Eller om jag har för mycket tid, ensam i butiken att fundera och analysera?

Jag tror jag är på rätt väg när det gäller designbiten men den är ju bara en liten del i att driva eget...

Ja, det är lite för ungdomliga, urringade och figurnära för målgruppen...

Jo, fyll på! Det är kul med respons!!!