19 jan. 2010

Detox - rensa kroppen och må bättre...

De flesta som känner mig vet att jag varken dricker alkohol, kaffe, läsk (eller röker) utan följer en ganska sund hälsosam diet (utan gluten). Men innan jul bestämde jag mig att ta steget längre och sluta gå ut och äta (varken på restaurang, fik eller snabbmat), bara handla äkta råvaror (ingen färdigmat/ halvfabrikat) och själv laga all mat jag äter.

Efter att ha varit magsjuk i flera omgångar under hösten följde jag innan jul en 4 veckors strikt diet (potatis, ris, grönsaker o fisk) för att få koll på magen. I Spanien har jag heller inte gått ut och ätit (även fast jag tycker det är sååå trevligt;) men antingen så är maten som serveras inte glutenfri eller så tål min mage inte alla bakterier...det slutar alltid likadant;) Så nu är det bestämt, jag ska strunta i allt jag inte mår bra av...

Jag tänkte testa Detox, detoxa (avgifta/rensa) kroppen och förhoppningsvis må bättre i magen. Idag har jag googlat mig till fakta, varit och köpt örtte, detox-tabletter (örtkur), frukt (bär), grönsaker, fisk etc...

Rådet är: Drick mycket vatten!
Undvik: (Alkohol, Kaffe, Läsk,) Socker, Godis, Chips, Mjöl, Mjölkprodukter, Rött kött...Stress!

Så efter att ha rensat, röjt, städat och organiserat hemmet så är det kroppens tur för rening;)))

6 kommentarer:

Alexandra Reichler sa...

oj vad duktigt. Hoppas det går bra med rensningen.

Emma sa...

Ja...oj! Man skulle kunna tro att du är på smällen;)! Nä men det är verkligen bra att du tar hand om mig - människor har en tendens att göra precis tvärtom.

Bella sa...

Alexandra: Ja, det hoppas, är lite orolig hur jag reagerar på örtkuren...men det får vi snart se...

Emma: Ja, det skulle man kunna tro men nej;) Min mage klarar inte av alkohol, läsk etc och jag tycker inte om kaffe. Jag är tvungen att ta hand om mig (magen) annars skulle jag spendera dagarna på toaletten;)

Lena sa...

Om du vill köra en detox-kur utan tabletter och tillsatser finns det en gratissida som heter kosttips.se som har en detox-kur på två veckor där du får recept på frukostar, luncher och middagar. http://www.kosttips.se/detox.html

Bella sa...

Lena: Tack för tipset! Ska kolla in recepten... Just nu lever jag på potatissoppa, linssoppa, olika fiskrätter, sallader och smoothies...

Petra sa...

Hoppas det går bra med detoxen. Det är ett jättebra sätt att ta hand om sin kropp. Jag kan rekommendera en sida som heter www.detoxdiet.nu och som jag tycker är väldigt bra.

Lycka till med utrensningen!