4 feb. 2010

Att starta ett eget modeföretag / klädföretag

Jag förundras över en del som kontaktar mig, som drömmer om ett eget klädmärke men inte inser att ett eget klädmärke är = ett eget företag. Att rita lite plagg, att sy några kläder är långt ifrån ett eget mode/klädföretag (med allt vad det innebär!) där du måste ha en stabil grund att stå på (modedesignutbildning, erfarenhet av modebranschen, kontakter o kapital)

Det känns ibland som en del tror att modedesigner är ett lalala - yrke där man inte behöver någon utbildning eller erfarenhet utan bara kan rita lite plagg o leva på det... på skoj, liksom! lätt som en plätt!

Det retar och sårar mig att det jag åstakommit med SMiD inte tas på allvar, att ni (en del av er;) som läser min blogg inte ser helheten, inte är med under de sömnlösa nätterna, inte oroar er över fakturor, ekonomi o kvitton, inte har ångest över att inte tjäna pengar, inte känner sorgen över att se att drömmen inte fungerar... Utan ni ser bara en drömvärld - som inte existerar!

Med detta inlägg vill jag som ett sista (?*) råd till alla er därute som drömmer om ett eget klädmärke säga;
1. Vill/Kan/Har jag råd jag starta eget företag? För det är första steget... Starta ett eget företag med F-skattsedel för att kunna sälja dina plagg! (o betala skatt, moms, fakturor, lön, sociala avgifter etc)

2. Nästa steg är att göra upp en budget (affärsplan), lära dig grunderna i företagsekonomi för att börja räkna på hur många plagg du måste skapa, producera och sälja för att kunna leva på din dröm, få ut en lön o tjäna pengar (som är grunden i att ha ett eget företag) Nu pratar vi inte om att sälja 10, 30, 50 st - Vi pratar hundratals, tusen?/säsong för att DU, en enda person, ska kunna leva på ditt egna klädmärke! Räkna 1 miljon i omsättning per anställd

3. När den roliga delen är över (designa kläder, skapa en logga, köpa in tyg, göra mönster, sy provplagg, hitta en fabrik, ta kontakt med återförsäljare, ställa ut på modemässor, skapa en hemsida, ta över en butikslokal, skriva pressmeddelanden o försöka marknadsföra ditt nya klädmärke) börjar vardagen, det hårda arbetet, med att få det att gå runt, få kunderna att köpa dina plagg, att den egendesignade kollektionen säljs, att tjäna pengar för att kunna leva på den där drömmen du skapat... Jag trodde det svåra var att nå hit (med ett eget klädmärke o butik & ateljé) men det svåra är att hålla mig kvar...

Att starta ett eget företag, ett eget klädmärke, handlar om hårt arbete, sömnlösa nätter o konstant oro blandat med små ögonblick av lycka då något av de man kämpar för fungerar...
*Det är jättekul att kunna inspirera andra (unga tjejer) men mycket av mina tips o råd till er som drömmer om att starta ett eget klädmärke är för att ni ska förstå allvaret i att starta ett eget företag, hur svårt det är, hur mycket jobb som ligger bakom etc.

5 kommentarer:

Petra H sa...

Bra skrivet! Jag tror överlag att många nuförtiden tror att "drömjobbet" är lätt att åstadkomma. Att bara man har lite talang så behöver man inte anstränga sig så mycket, inte tänka på tråkiga detaljer som budget, skatter, sociala avgifter etc.
Jag beundrar dig verkligen och försöker att inse, för helt kan jag nog inte förstå, hur mycket jobb och slit som ligger bakom din affär och ditt klädmärke!!

Bella sa...

Tack! Nej, tyvärr så inser nog inte de flesta hur mycket jobb som ligger bakom... och det både retar o sårar mig...

Det jag inte vet, ännu, är om det är värt det...? Jag undrar om jag börjar förlora mig själv, om oron, tar över...
Kram

Emma sa...

Tack för en bra text. Jag tror att det där är rätt vanligt ang. egna företagare rent generellt. Inte bara för att man tror att det är enkelt-utan för att man tror att företagare är rika och snåla jäklar som skor sig på andra. och inte, som det oftast är, någon som offrar allt -mer än de flesta skulle,- tid, pengar, umgänge...

Min erfarenhet är den att man blir kritiserar som tar "hutlösa priser" (= inte är ett multinationellt, multiproducerande företag) eller när man t.ex har anställda och företaget inte kan, -verkligen inte KAN -fortsätta med det så är man nära på ond.

Vi kan trösta oss med att det handlar om okunskap.

Värdera att du HAR kämpat, omge dig med människor som förstår det och fortsätt kämpa - på samma sätt eller på ett annat. Det är aldrig förgäves!

Bella sa...

Ja, precis! De ser inte vad de måste offra utan att de utan utbildning eller erfarenhet bara kan sy lite plagg o då skapa ett eget klädmärke och leva i nån drömvärld;)

Ja, det är nog okunskap, de inser eller förstår inte allvaret i att starta o driva eget företag...

Ja, jag försöker värdera det jag har åstakommit, lärt mig och funderar på hur jag fortsätter...
Kram;)

johnnydeppsweden sa...

tack så hemskt mycket!