6 feb. 2010

Entreprenöriella drömmar...

Att starta ett eget klädföretag är nog något av de svåraste (mest jobb) man kan göra, om man jämnför med att sälja andras produkter (redan etablerade kända märken), sälja tjänster (andra gör jobbet, du får betalt) eller kanske sälja sig själv(journalist, författare, konsult, sångerska, modell)...

Jag har egentligen aldrig haft några drömmar om att bli entreprenör, bara för entreprenörskapets skull utan drömmen var alltid att bli designer (sen jag var 10 år gammal), skapa egna produkter men kanske inte ens jag insåg att det betydde att starta ett eget företag. Att när man köper o säljer produkter har man höga inköpskostnader, distribution, lagerhantering, återförsäljare och man måste ha bra vinstmarginaler för att få det att gå runt (eller en superbillig produkt som man kan sälja dyrt utan mellanhänder?!).

Att vilja köpa in det finaste dyraste tyget, sy "couture"-sömmar, att produkten ska vara av högsta kvalitet och rättvisa villkor för de som syr fungerar visst inte... någonstans måste man tjäna pengar!? Billigt skräp säljer, tyvärr!;) hi hi

Ibland, vill jag glömma bort de senaste 20 åren av designdrömmar och undrar varför jag inte startade ett företag med en enkel smart idé som sköter sig själv, som genererar pengar när jag inte jobbar, t.o.m när jag sover!? En smart (genial!;) säljbar idé som inte behöver några stora omkostnader utan är just en idé som alla kan använda sig av, som går att sälja enkelt o leva gott resten av livet;)

Var jag okänslig nu? Ser jag bara vinsten o pengarna;) Ja, kanske... men är det inte det alla entreprenörer drömmer om, att ha kommit på den där smarta lilla fiffiga enkla saken/produkten som alla har hemma, behöver, använder o köper...

Borde jag kanske börja jobba som freelance-designer? Man har designdelen men behöver inte oroa sig för produktion, distribution, försäljning etc... Man säljer bara sina idéer!

Inga kommentarer: