25 feb. 2010

Får man sälja utan att ha eget företag?

frågade praktiktjejen mig igår. Och jag svarade: - Nej, det tror jag inte...

Jag tror många unga som drömmer om att bli modedesigner funderar på att sälja kläderna de syr, många som studerar modedesign, kanske startar en blogg och vill sälja sina egendesignade kläder men i Sverige måste man starta en enskild firma, näringsverksamhet med F-skattsedel för att få sälja sina egendesignade kläder etc. även om det är i liten skala, via internet.

Om man inte har det som hobbyverksamhet utan vinstsyfte men då finns det en gräns för hur mycket man får tjäna per år utan att deklarera detta, betala moms, skatt etc. (15 000?)

Rätta mig gärna om jag har fel! Kan vara bra för alla att veta då många verkar tro att man får sälja som man vill sina egendesignade kläder, begagnade kläder, prylar etc utan att betala moms, skatt eller deklarera!? Man kanske inte behöver starta egen firma så länge man deklarerar, betalar skatt, moms etc på alla sina försäljningar i sin egna inkomstdeklaration (om det är rätt enligt min update* så länge man inte gör mer vinst än 50 000kr/år???)

Undra hur det fungerar med att sälja sina saker via blocket eller tradera? Finns det en gräns för hur mycket man får sälja där med utan att deklarera detta? Betala skatt?

Lär de inte designstuderande sådana här saker? Jag tror nästan alla som pluggar modedesign drömmer om att en dag starta ett eget klädmärke dvs starta ett eget företag...

*UPDATE: Hur mycket får man sälja privat utan att behöva skatta? Det verkar som om man köper in saker i syfte att sälja för att tjäna pengar måste man deklarera det och betala skatt från första kronan (dvs när man syr upp egendesignade kläder och säljer) men om det anses enstaka enskilda affärer kan man sälja prylar, begagnade kläder, för en vinst 30 000kr/år utan att deklarera detta, betala skatt etc. vinst upp till 50 000kr/år om man betalar skatt?

Men om samma person säljer ofta, mycket på en och samma site kan skatteverket bli fundersamma och kolla upp dig och då måste du kunna visa kvitton, förklara, ge uppgifter om försäljningarna etc. och kanske betala moms, skatt i efterskott för det du köpt/sålt. Utan kvitton beräknas inköpskostnaden till 25% av försäljningspriset. Skatteverket begär kontrolluppgifter från blocket, tradera, dina bankkonton etc. I Sverige får man inte tjäna pengar på något utan att skatta!;)

2 kommentarer:

Alexandra Reichler sa...

På blocket och tradera borde man ju få sälja hur mkt man vill och vad man vill?!

jag kanske ska börja sälja artiklar via tradera. Det kanske inte är ngn dum affärsidé?!

Bella sa...

Nix, inte i Sverige! Läs min update. Man får sälja och göra vinst på högst 50.000kr/år. Men skatteverket kollar upp dig om du säljer mycket, via en och samma site och då kanske du är tvungen att skatta. (Om du inte har kvitton kvar beräknas det att du köpt det för 25% av försäljningsvärdet och resten får du skatta för)