18 feb. 2010

Lånegarderoben - ett klädbibliotek

Second Hand, Swap-o-rama, tur och retur och nu kommer nästa steg Lånegarderoben

Självklart finns det en bra, fin tanke bakom klädlåne-idéen med tanke på medveten konsumtion, klädöverskottet, hållbarhet, miljön, spara pengar men för de mindre klädmärkena kanske det är ett sätt att marknadsföra sig, få framtida kunder att prova plaggen, förhoppningsvis förälska sig och köpa ett likadant? För de större klädföretagen är det kanske ett sätt att bli av med reaprodukter, svårsålda plagg etc? Min fråga, är syftet verkligen kundens bästa eller finns det en hake?

"Syftet med Lånegarderoben är att skapa en plattform där fler människor kan ta del av ett och samma klädesplagg. Plagget returneras efter användande för att därefter lånas ut på nytt. På det här viset får människor möjlighet att kontinuerligt förnya sina garderober och samtidigt spara miljö och pengar!
En smartare konsumtion ur alla aspekter alltså. De allt snabbare modetrenderna har resulterat i att en svensk i genomsnitt köper 24 kilo textil per år. Detta är en ökning med 9 kilo sedan 1994."

Kulturhuset Sthlm hemsida

Om du bor i Stockholm kan du kolla in Lånegarderoben på Ekoteket, Kulturhuset i helgen 20-21 februari!

Lånegarderoben - Flipp eller Flopp?
Inget för mig med min basilusk-skräck så jag säger Flopp! Tyvärr;) för trots att tanken är väldigt fin så tror jag inte att det fungerar i längden,tänk bara på att man i dagens samhälle t.o.m tjänar pengar på välgörenhet?!

Inga kommentarer: