4 feb. 2010

Myten om Sverige...

Jag skrattade högt när jag läste denna artikel i aftonbladet angående missförstånd och myter om Sverige.

Så många gånger jag har fått förklara för spanska släkten o vänner att det inte går isbjörnar o pingviner fritt på gatorna, att det inte är nattsvart dygnet om, året om, att alla svenska tjejer inte är blonda, långa o lättfotade eller att Sverige inte har flest självmord i världen och är de mest deprimerade?

Flera gånger har jag även fått höra Ah, Suecia! Där de gör bra klockor o god choklad?;)

De finns en hel hög myter om Sverige, men om missförstånden får turisterna att vilja komma hit... Vad gör det?

Undra vad vi, svenskar, har för myter/missförstånd/fördomar om andra länder?
Spanien? Att alla spanjorskor har eldigt humör o går i flamencoklänning eller att männen är håriga, sliskiga matadores/tjurfäktare? hi hi...

3 kommentarer:

Petra H sa...

Om spanjorerna har svårt med Suecia och Suiza så är det INGET i jämförelse med puertoricanerna, ha ha :D Även om jag faktiskt träffat förvånansvärt många som varit i Sverige - på Östersjökryssningar och som känner svenskar. Faktiskt fler puertoricaner än spanjorer!
O försökte förklara för sina bröder när han varit i Sverige första gången att alla inte var blonda (jag är första exemplet, vilket gjorde hans lillebror besviken när vi träffades första gången!), men de fattade inte det förrän de själva besökte Sverige ;-)
Överlag tycker jag att myten om blondiner är sååååå tråkig, som brunett som bott i Italien! Snacka om TJAT om "du kan ju inte vara svensk, du är ju inte blond"! Förresten är en av Os bröder blond och blåögd, så det så!
Vad har jag för några fördomar om spanjorer, hm, lite svårt att säga nu när jag har en spansk familj och VET att svärmor har ett extremt ELDIGT humör, ha ha. Italienare är sliskigare än spanjorer!
Förresten, jag tycker att de flesta spanska kvinnor har väldigt mörka röster, är det spanskan som får dem att tala lägre än i andra språk??

Emelie sa...

Haha, ja det där är riktigt kul. Jag har VÄLDIGT ofta fått frågan om chokladen och klockorna jag med och jag har väldigt ofta fått försvara min mörka hårfärg. Man tänker på något vis att man själv inte är lika fördomsfull men å andra sidan, även jag kommer på mig själv med att säga saker som att "Fransmännen dricker ju vin varje dag" eller "amerikaner ÄR skräniga". Visst har vi alla lite förutfattade meningar och visst hjälper vi till att bygga upp myterna om varandra men även om oss själva? Kul är det med olikheter i alla fall och som du säger, om turismen ökar pga av myterna, kör i vind!

Kram Emelie

Bella sa...

Hi hi, tycker den artikeln var riktigt bra, då jag fått höra flera av sakerna SÅ många ggr...

Ja, myten om blonda svenska flickan... Min svärfar (som inte lever idag) var helt entusiastisk första ggr min pojkvän berättade att han träffad en svensk flicka och drog många historier om 70-talet o de blonda svenskorna som kom o badade i bikini...wow;) Han tyckte sin son hade träffat drömflickan;)

Ja, massor av förutfattade meningar o fördomar... En kul är att de flesta av min pojkväns vänner aldrig trodde det skulle hålla mellan honom och den lössläppta "otrogna" svenska flickan som säkert skulle vilja skilja sig direkt o skaffa barn med massor av olika män...? Fördomar!;)

Petra: det kan nog vara sant att de har ganska mörka hårda röster men samtidigt ganska gälla, enligt mig;) Många tycker t.ex. min syster pratar väldigt barnsligt o pipigt på spanska medan jag lägger in en mörkare stämma när jag pratar spanska... Kanske för att härma spanjorskorna?