22 feb. 2010

Rensa i röran och förändra ditt liv!

Under hösten har jag rensat och röjt i pojkvännens lägenhet för att han skulle få en nystart, haft garderobsrensning och skapat ordning o reda i hyllor och skåp hemma hos mina föräldrar.

Jag hittade boken Rensa i röran av Karen Kingston och hon skriver att när du städar och röjer ut befriar du dig från negativa känslor och bereder plats för ny positiv energi. Hon förklarar hur alla onödiga saker vi har i våra hem får energin där att stagnera...

Jag har lärt mig släppa taget om prylar, att göra mig av med överflödiga saker och tömma garderober, hyllor o skåp för skänka bort, slänga eller sälja. Känslan är helt underbar, befriande, att få rensat i röran och skapa ordning och harmoni hemma. En kompis sa att det riktigt lös i ögonen på mig när jag berättade om allt jag fått röjt, slängt under julhelgen;)

Googlade rensa i röran och hittade en Rensa i Röran-utmaning: att varje vecka rensa ut 10 överflödiga saker, att dela upp det veckovis ena veckan garderoben, nästa köket, bokhyllorna etc. och sedan bestämma vad som ska slängas, skänkas, säljas etc. Det är befriande att rensa hemma! Testa!!!

Det slår mig att jag också haft något som liknar köpstopp de senaste åren, för när man inte har något eget hem, egen lägenhet så köper man inte lika mycket prylar, när man designar och skapar egna kläder slutar man shoppa och försöker bära sin egna design, när man startar eget företag är det inte så att man tjänar en massa pengar så = Ofrivilligt köpstopp! men det är nog det bästa som kunde hänt mig, för nu känner jag inte samma shoppingbegär, har inget tvångsmässigt köpberoende, måste inte handla alla det där onödiga produkterna utan finner lyckan i andra saker... Det är ganska befriande det med faktiskt!;)

2 kommentarer:

Lina Z sa...

Intressant utmaning! Fast jag tror att köket är svårare än garderoberna och bokhyllorna... Jag gillar också att rensa lite då och då, men under ganska många år löste det sig "naturligt" för att jag flyttade minst en gång per år när hag pluggade + två år efter det... Nu tar det faktiskt emot lite mer ;) Lättare att hamstra grejer när man har utrymme för dem, liksom. Men böcker har jag faktiskt rensat ut rätt många nyligen, problemet är bara att de står kvar här ändå (det är en hel papperskasse full) för jag vet inte vart jag ska göra av dem??! Vill inte slänga! Har du nåt bra tips?

Bella sa...

mmh? Jag skänker alltid allt till stadsmissionen men vet inte om de tar emot böcker? Jo;), de gör det:
http://www.stadsmissionen.org/second-hand-butiker/
Vi brukar väntar tills vi har några papperskassar, lådor etc och så ringer vi och de kommer och hämtar...perfekt;)