13 mars 2010

att driva klädbutik och att lyckas med inköpen...

När jag bestämde mig att satsa på SMiD, skaffa en butikslokal och börja sälja mina egendesignade kläder själv, hade jag aldrig jobbat i en klädbutik själv. Så här efteråt känns det som ett dumt beslut! Jag tror att man borde ha några års butikserfarenhet, ha jobbat några år i detaljhandeln innan man ger sig in i att driva en egen klädbutik...

Jag försökte lära mig mer, frågade runt, läste böcker (t.ex. Butiksboken om detaljhandeln) men trodde att jag lär mig väl efter hand... Det kan väl inte vara så svårt!?;)

Det svåraste är att lyckas med inköpen, bestämma sig för vad man ska sälja. I mitt fall var ju beslutet ganska enkelt, jag skulle sälja SMiD, mitt egna klädmärke. Jag kände ganska snart att jag behövde komplementera med något annat för att få lite bredd på sortimentet men jag ville gärna få vara med och designa, kunna tycka till så nästan allt jag säljer i SMiDs Butik & Ateljé är egendesignat och därmed okänt. Inga märken som kunden kan relatera till, inga kända märken jag kan använda som dragare! Jag gav mig in på en okänd marknad med ett helt okänt klädmärke som jag ville sälja till en målgrupp jag inte kände!?

INKÖPSTIPS: Några råd till dig som drömmer om att driva en egen klädbutik eller att jobba som inköpare i detaljhandeln!
- Analysera målgruppen, som inköpare måste du veta vem du riktar dig till, vem är din kund, analysera utbudet i butikerna omkring din/ i din stad, vad/vilka klädmärken skulle du kunna erbjuda som de andra inte säljer...
- Tänk kundfokuserat, flytta fokus från vad du tycker om och försök se vad som är rätt plagg för kunden. Lär känna din kund! Vilka märken köper hon, hur klär hon sig...
- Håll i pengarna! Håll koll på din budget, spara pengar för att kunna köpa in mitt i säsongen. Gör en inköpsbudget redan från början med hur mycket du kan eller måste köpa in för att få det att gå runt. Håll dig till den!
- Se helheten! Hur kommer kläderna se ut i butiken? Hur kommer de olika klädmärkena passa ihop? Försök se en helhetsvision!
- Tänk på det svenska klimatet!
- Fotografera allt du köper! Så du kommer ihåg och kan matcha olika klädmärken med varandra, kommer ihåg färgskalorna etc.
- Skaffa några kända märken, kärnmärken som drar kunder men våga satsa på ett nytt klädmärke, några nya produkter varje säsong för att utöka utbudet och förnya butiken...
- I avtalet, var noga med betal- och leveranstid.
Källa: Habit nr 12 2008.

Lycka till!

Inga kommentarer: