20 mars 2010

Varumärkesfans...

Jag försöker analysera andra klädmärken, vad de gör, hur det gör, vem de säljer till etc. Jag lär mig av mina konkurrenter! Men det finns ett fenomen jag inte förstår mig på, fan-fenomentet för ett enda varumärke... Varumärkesfan!?

Människor som bara köper kläder från ett enda favoritklädmärke, lägger alla sina pengar på det, gärna på klädmärkets signaturplagg med stora loggor så att alla andra kan se vilket märke det är de bär, veta att de har råd att köpa det! En del t.o.m bloggar om sina inköp, visar kort på sig själva och gör gratis marknadsföring för klädmärket bara för att de älskar det så mycket...

De stylar sig själva (sina hem?) för att efterlikna reklamen, de vill leva i drömvisionen företaget skapat. De är trogna kunder, skapar fan-grupper, de träffas och pratar om klädmärket, de vet precis allt om alla modeller, priser, återförsäljare etc. De går runt som gratis marknadsförings modeller och stoltserar med klädmärkets logga och företagets namn. Är de alla företags drömkund??? Kunden som köper allt bara för varumärkets skull...

Livstilsmärken där du kan köpa allt från kläder, accessoarer till inredning etc. Du kan klä dig, din man, dina barn och ditt hem i företagets loggor, som t.o.m doftar märket parfym... Helhetskonceptet? Fungerar det verkligen...?

Är detta att lyckas med sin marknadsföring? Sin affärsidé?
Att sälja ett varumärke och inte enskilda produkter. Att skapa konsumtionsdrömmar (reklam) för att locka shopoholics till att köpa...
Vilket ansvar...

Är dessa personer kanske samma typ som blir helt galna besatta fans till sångare, musikgrupper, kändisar etc. Som lever genom andra? Som inte har en egen stil? De är kanske osäkra och vill passa in...? Faller för grupptrycket? Trendoholics?

Som vanligt generaliserar jag (sorry;) och drar alla över en kant men jag riktar min frågeställning mot de mest extrema fallen, där kunderna bär ett och samma klädmärke från topp till tå med varumärkets loggor, företagsnamn etc. Eller att de inreder sina hem exakt som i reklamen, som i butiken, utan personliga val...?

Har de företagen lyckats att veta vad kunderna vill ha? Eller är de bara duktiga på att marknadsföra sitt varumärke?
Skulle jag vilja ha SMiD fans? Som älskar allt jag designar? Som klär sig i SMiD från topp till tå och berättar för alla andra om klädmärket som de älskar? Som startar SMiDoholic-bloggar...?

PS. Jag är själv ingen fan-person! Har aldrig idoliserat (idealiserat?) någon eller något, inte som besatt kund utan i sådana fall har jag velat jobba för dem, lära mig av dem. Jag är ingen LOGO-person, vill helst köpa kläder utan synliga varumärken och företagsnamn. Skulle aldrig sätta stora SMiD loggor på SMiDs plagg...

Inga kommentarer: