10 mars 2010

Dagens funderingar - shoppingbeteenden...

Ju längre tid jag sitter i butiken (ensam) ju mer förstår jag hur mycket vädret influerar shoppingen i Sverige. Vädret betyder allt! Under vinterhalvåret vill man inte gå ute i kylan utan tar sig snabbt från punkt A till B, shoppar gärna i gallerior, shoppingcentrum, inomhus! Borde kanske bara ha en sommarbutik? sälja via internet???

Men så snart våren kommer, solen tittar fram kommer svenskarna ut ur sina gömmor och börjar fika på uteserveringar, gå ut för att äta lunch och kanske tar en snabb titt på stan under lunchen... Bara för att få komma ut, få lite frisk luft!
När det är fint väder, strosar man gärna runt, promenerar, shoppar med vänner i mindre butiker som inte ligger lika centralt...

Nej, Vasaplatsen ligger visst inte så centralt?! Inte när man pratar shoppingstråk och hur kunder rör sig när de vill shoppa, går i butiker... Vad gör man i Vasastan? (fikar, äter lunch, gallerier/konst?) Vart går man i Vasastan? (förutom längs Vasagatan) Hur får man kunder att hitta hit?

Det finns ganska många små butiker i Vasastan men de ligger tyvärr ganska utspridda på flera olika gator och därför inte drar kunder på samma sätt. Jag kommer tillbaka till min idé om en Vasastan-shoppingkarta "Smultronställen i Vasastan Göteborg" där alla ställen finns utprickade och du lätt kan hitta HIT!;) Till SMiDs Butik & Ateljé på Vasaplatsen 10 i Göteborg...

Innan du tar steget och skaffar en butikslokal är det bra att analysera shoppingbeteendet hos svenskarna, dina kunder! Jag var lite naiv som trodde att bara jag har en butik, någorlunda centralt, så kommer folk av sig själva, de hittar mig men ack så fel jag hade... (eller har inte tid att vänta på att alla ska upptäcka mig;)

Tänk på: AAA-läge (Läget är allt men tyvärr för DYRT!), gågata, shoppingstråk, flera butiker som dra folk...i Göteborg borde den "lilla butiken" kanske ligga på: Haga Nygata, Magasinsgatan, Södra Larmgatan, Vallgatan...? Skulle det göra någon skillnad??? Jag skulle behöva sälja minst dubbelt så mycket för att få det att går runt...

Hur shoppar du? Om du är från Göteborg (med omnejd;) svara gärna på vilka gator du går när du inte rör dig på de stora stråken? (kungsgatan, fredsgatan, nordstan etc) utan letar mindre små unika butiker...? Som har ett annat utbud än de stora klädkedjorna...

1 kommentar:

Lina Z sa...

Haga, Linné, området runt Magasinsgatan/Västra hamngatan/Vallgatan...
Fast jag strosar gärna runt på Vasagatan och däromkring med (Viktoria t.ex)! :)