12 mars 2010

Dagens funderingar - Varför handlar kunden inte?

Fakta: Det krävs 5-10 besök på en hemsida eller i en butik innan kunden handlar...
(kan översättas med att det bara är var 5-10 kund som handlar?)

Det finns alltid en ursäkt till varför kunden inte handlar just nu, att det inte är läge att handla just idag. Har bråttom, dåligt med pengar, rådfråga någon...?

Men hur får man kunderna att minnas dig och plagget/produkten när det inte längre finns några ursäkter, hur får man kunden att komma tillbaka och handla när tidpunkten är rätt?

Handlar det bara om produkten? Kan man göra något för att influera ett beslut? Hur får man kunden att komma tillbaka?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det handlar mestadels om produkten men för att väcka minne så skicka utskick eller mail till de kunderna som vart sugna innan men inte kunnat.

Lina Z sa...

Jag kikar ofta in i vissa affärer utan att köpa något - för att det är inspirerande att titta, för att kolla vad som finns, för att fördriva tiden... ;) Och om jag sedan fastnar för något kan det hända att jag kommer tillbaka och köper. Hur man får kunden att komma ihåg kläderna..? Hm, jag kikar helt klart mer på kläder som är på en docka eller som någon (expedit) har på sig, än på plagg som bara hänger på en galge eller ligger på en hylla, och dessa kommer jag ihåg bättre efteråt också. Vissa mindre affärer har ju också maillistor man kan skriva upp sig på, det har jag gjort ibland, så skickar de ut nyhetsbrev, osv.....
Det måste vara kämpigt ibland!!