19 mars 2010

Starta eget klädmärke - affärsidén...

Praktiktjejen ska skriva en rapport om praktikperiod och igår satt vi och brainstormade, bollade idéer om hur hon skulle rikta sin rapport om SMiD och sen kom idén: SMiD - att starta eget klädmärke...

Vi började prata om affärsidén, idéstadiet:
Det är lätt att som designer tänka, ja men jag designar och syr lite kläder som jag säljer men det finns mycket mer att analysera och fundera över...

» VAD? Vad är din affärsidé?
Vad är det jag ska designa? Produkt? Kläder, accessoarer, smycken, jeans, klänningar, överdelar...
Hur ska det jag designar se ut? Formspråk? Sportigt, romantiskt, minimalistiskt, enfärgat, mönstrat, färgglatt...
Vad gör min design unik? fokus? kvalitén, material, tyget, färgvalet, mönstret, detaljerna... Varför ska kunden välja dig?

» VEM? Vem skall du sälja till?
Målgrupp? Kundgrupp? Kvinna, barn, tonåring, man...?
Vem är hon? Jobb? Familj? Bor? inkomst? Handlar? Klär sig i?
Storlekar? Hur ser kunden ut? Smal, fyllig, kort, lång, gravid?

» HUR? Hur skall du tjäna pengar på din idé?
Hur ska du sälja? Hur ska du sy, tillverka, producera plaggen? Hur ska du marknadsföra dig? Hur ska du tjäna pengar? Hur ska kunderna hitta dig? Hur ska du hitta kunder?

Budget? Utpris till kund? dyrt, billigt, mellan...? Kommer produkten få ett utpris som kundgruppen kan/vill/är beredd betala?
Konkurrenter? Deras affärsidéer? Konkurrenternas utpris?

Venture Cup

Inga kommentarer: