21 mars 2010

Textilindustrin - klädbranschen...

Efter Korrespondenternas reportage om Textilindustrins bakgård väntade jag mig en rasande debatt bland modebloggare men ack nej! De flesta modebloggar är shopping och konsumtionsbloggar och har inget intresse för modebranschen, kläd- och textilindustrin.

Men några intressanta inlägg har jag hittat t.ex. av AGNESRodeo som skriver om textilindustrin igen och att vi borde försöka gå ihop och skapa debatt. Få klädföretagen att förändra sina uppförandekoder och underleverantörerna att uppfylla kraven på rättvisa arbetsvillkor och levnadslöner. RENA KLÄDER agera!

Hon skriver även att det finns en magisk gräns på 499kr för inköp på H&M, ungefär samma gräns som jag märkt på 999kr. Få kunder är beredda att betala mer...
(Men om man räknar baklänges så får de som syr väldigt väldigt lite då...)

För några månader kom även nyheten att H&M hade systematiskt förstört kläder istället för att återvinna eller skänkt dem till hjälporganisationer. I kommentarerna läser jag att detta är normalt bland flera stora svenska klädkedjor. Att klippa sönder och slänga kläder. Hallå? Why? Dåliga ursäkter om varumärkesskydd?! Tänk vilken bra positiv reklam för företaget de skulle fått om de hade skickat de överblivna osäljbara(?) kläderna till t.ex. offren i Haiti...

Är vi (konsumenter) beredda att ta steget? Börja handla medvetet?
Att börja köpa färre plagg av högre kvalitet, att ifrågasätta hur kläderna är producerade, att ta ansvar och handla medvetet, att kräva rättvisa arbetsvillkor och levnadslöner för de som syr, att börja handla rättvisemärkt, fairtrade...

Ibland förvånas jag att små designers får frågorna, på oss ställs nästan högre krav än på de stora klädkedjorna, hos oss är kunden "medveten" men när samma kund går in på H&M (eller likn.) förväntar de sig billiga kläder och kanske därför blundar för verkligheten. De frågar inte för de vill inte veta svaren. Det man inte vet, har man inte ont av...

Det skrämmer mig att svenska konsumenter, svenska klädföretag (Ja, vi som annars är så medvetna) gör så här och sen "låtsas" att de är eko-reko och värnar om samhället, miljön och människor...

Inga kommentarer: