15 apr. 2010

BUYology - truth and lies about why we buy...



Här är mitt senaste tillskott till min bokhylla:
Buyology, Martin Lindstrom - Sanningar och lögner om varför vi handlar...

En av sakerna jag tycker om med att kunna spanska är att det finns en massa böcker som aldrig(?) kommer ut på svenska (min engelska är sämre än vad spanskan är så jag läser hellre böckerna på spanska...)

På Fnac hittade jag den här som handlar om marknadsföring, kunders köpmönster och varför de handlar eller inte... Han har gjort vetenskapliga studier på hjärnan om hur, var och varför beslut om köp tas. Vad tänker kunden? Inte vad hon säger att hon tänker utan vad hon egentligen tänker, vilka delar av hjärnan går igång på olika typer bilder, dofter, ljud etc. Varför vi minns en del annonser och glömmer bort andra reklamer några sekunder efter att ha sett dem? Varför en del marknadsföring fungerar och varför andra misslyckas...

Varför kunden väljer ett visst märke eller väljer bort ett annat? Varför vi människor har en tendens att härma andra? Varför rökare inte bryr sig om texten på cigarettpaketet om att rökning dödar...?

"Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don't know which half." John Wanamaker

När jag läst klart analyserar jag mer...
Intressant!;)

Inga kommentarer: