29 apr. 2010

SMiD - från idé till verklighet...

Jag går igenom gamla anteckningar från 2006 o framåt.. Idéerna om vad jag ville skapa, tankarna kring klädmärket och hur det skulle se ut. Affärsidéen, produkten, material, målgrupp, logotyp, försäljning, tidsplanering och mål. Innan smid blev SMiD...

Kvalitetstyger, naturmaterial, långsiktigt tänkande, rättvist mode, tidlös design, stilrena kläder, orientalisk inspiration, skandinaviskt formspråk, allt kan kombineras med allt, en minigarderob, håller mer än en säsong, basfärger på kläder - färg på accessoarer, bekvämt, bärbara, funktionella, praktiska, modern men inte trendig, basplagg med en tvist, innovativ mönsterkonstruktion, arkitektoniska snitt, skulptural look, experimentellt skrädderi, minimalism, enkla linjer, skräddade välgjorda plagg, patchwork, unika plagg, personlig stil, casual, vardagsplagg, ostruken look, fokus på detaljer, band, omlott, kund 25-65år, mamma o dotter, karriärskvinna, stilmedveten, designintresserad, självständig, bra ekonomi, göra kvinnan vackrare, framhäva former, god passform, hon vet vem hon är - vad hon vill ha, små produktioner, syfabrik, prisnivå, tygmässor, modemässor, modevisning, ingen reklam - "word of mouth", försäljning?, sälja via internet, egen klädbutik, egen syateljé...börja blogga...

Följa produkten från idé till färdigt plagg, viktigt med den kreativa processen, ett livstilkoncept...

Jag tänkte försöka sammanställa allt jag lärt mig i en bok (än så länge bara till mig själv;). En del är att spara ned och skriva ut bloggen, alla inlägg sedan 2006 tills idag o framåt.. den andra sitter jag med nu, så jag går igenom alla lösa papper, alla nedskrivna ord, alla idéer...

Nyfiken? Här berättar jag historien om SMiD - från idé till verklighet...

2 kommentarer:

Petra H sa...

Vad intressant! Det kan väl bli en bok som är intressant för många fler? Jag hade gärna läst en bok om att starta eget klädmärke även om jag själv inte är intresserad av att göra samma sak.

Bella sa...

Kanske det!? Vi får se om det blir en bok;) jag ska iallafall spara ned allt och skriva ut om det händer nått med min blogg...