27 maj 2010

Blogga om att driva egen klädbutik och syateljé...

Jag försöker hitta fler som driver egen klädbutik, någon som är som jag, som har ett eget klädmärke, skapar en egen klädkollektion i liten skala, som själv gör mönsterkonstruktion och syr upp plagg...

Jag googlar och hittar några stycken, några nya göteborgsmärken som jag inte visste fanns (precis som de troligen inte vet att SMiD finns?), några små oberoende klädbutiker jag inte har upptäckt, några som har en egen syateljé hemma i lägenheten... några som bloggar om att driva egen klädbutik...

Andra modeskapare, modedesigners, kläddesignerns, klädskapare, designers, konstnärer, sömmerskor... Kreativa människor med drömmar, att inspireras av...

Jag gillar inte de flesta butiksbloggar, som bara handlar om att sälja varor (jag följer inte sådana "sälj"-bloggar själv), jag vill veta mer om vardagen i butiken, om butiksägaren, om drömmarna, om livet som egenföretagare, om att driva butik, inspirerande bilder och lite personligare än sälj, sälj, sälj-(köp!, köp?, KÖP)

Jag beskrev nog precis vad jag försöker med min blogg?! Finns det fler som min???Som ger lite tips och råd, som berättar om vägen...

Ni kanske läser några andra bloggar av kreativa personer som skapar nått eget? Tipsa mig! Det behöver inte vara modedesign/kläder utan vad som helst där en kreativ egenföretagare bloggar om att starta eget, driva eget...
Du kanske driver en sån blogg själv?

4 kommentarer:

rino sa...

jag är lite som du, fast jag har inte kommit lika långt än.. har precis börjat sy upp plagg i liten upplaga och vet inte riktigt vart det hela ska leda!
Jag saknar också kontakt med andra i samma situation...
Min blogg är inte en företagsblogg dock, inte heller en säljblogg utan en SYblogg:-)

Bella sa...

Va kul! Har faktiskt tittat in hos dig ibland;)

Syblogg är en bra idé, du kanske skulle visa ännu mer hur du syr? dina mönster?, din inspiration? etc Bara ett tips!;)

Kommentera gärna mera!

rino sa...

jag får en del önskemål om att visa mer mönster, beskrivningar etc men känner att tiden inte räcker till.
Vill just nu skaffa webshop och provsyr en massa för att se vad jag vill sy upp nästa gång... (som du skriver; är det för mycket - ja!)

Det du skriver är lite vad jag skulle önska hos dig! Detaljbilder på dina plagg, inspiration, tygtips osv... Tror jag skrivit det förut, att trots att jag följer din blogg vet jag knappt VAD du syr;-)

Bella sa...

Det är konstigt, men man överexponerar nog sig själv. Jag är ju i min butik varje dag, med alla mina kläder/accessoarer och till slut ser jag dem inte...

Jag borde visa mer av vad jag gör men det är lite dubbelt, att sälja in till kunder saker de inte kan köpa? Jag tänkte vänta tills hösten då det mesta finns i butiken... (kanske visa bilder på mönster, symaskinen, tyg etc?)

Jag visar det mesta på hemsidan, under dagens outfit, veckans skyltfönster... Men det är ju lite skillnad när jag lägger ut produktionen eller om jag syr allt själv?

För övrigt har jag inte sytt mycket nytt det senaste året då jag försöker sälja slut produktionen jag gjorde. Som var liten men mycket pengar som jag behöver få tillbaka in i företaget för att kunna gå vidare... (en balansgång!)

Jag berättar ju bara en liten del på bloggen men jag har svårt att få SMiD att gå runt och det mesta senaste halvåret har handlat om att få sålt det jag redan har!;)

Oj, vilken lååång kommentar...

PS: Jag ska försöka visa mer av den nya trikåkollektionen när den växer fram...