12 maj 2010

Dagens funderingar - kontrollfreak?

Hur blir man fri från sitt kontrollbehov? Sin perfektionism? Sina prestationskrav? Min ångest...?

Tanken med att börja måla tavlor var för att få utlopp för min kreativa sida utan att det behövde bli säljbart, snyggt, perfekt och att jag inte behövde bli nästa Michelangelo;).

Allt jag designar och syr "måste" vara SMiD, säljbart? Ja, den roliga, flummiga, skojiga, hobby-delen är borta och jag tar allt (för) seriöst? Ja, problemet med att jobba med ett kreativt yrke är att man förlorar sin hobby och det som kallas hobbyverksamhet bli entreprenörskap och företagande = SÄLJ!?!

Men så tänkte jag att jag skulle börja måla tavlor, för att bara göra något kreativt och slippa alla "måste"-känslor men då slår kontrollbehovet in: det måste bli snyggt, bli perfekt, bli genomtänkt, bli bra (bäst?)... Jag vill kunna måla som de stora mästarna och jämnför mina kluddiga hobby målningar med kända konstnärer... Varför? Gaahhh!!!!;)

En kommentar till min senaste målning: - Det ser så perfekt ut, ingen känsla i penseldragen, inget oväntat, ingen rörelse... (Ja, ni hör, för perfektionist är jag;)

Inga kommentarer: