15 maj 2010

Det väderberoende Sverige...

Det regnar, himlen är grå, gatorna tomma och jag har tänt levande ljus i butiken... Riktiga höstkänslor!? (i mitten av maj?)

Min spanjor berättar att det har varit 25 grader o strålande sol denna veckan, att han går i shorts o t-shirt och han funderar på att åka till sommarhuset och börja semesterhalvåret (maj-oktober?) vid playan. Han frågar mig om vädret då han snart ska börja packa o jag berättar att det ösregnar och är typ 10 grader? Han svarar frågande: - Vinter??? (i Spanien är det vintertemperatur?! he he)

Igår sken solen och det var mycket folk i butiken men idag är det ganska tomt utanför... vilket tyvärr betyder lite kunder i butiken:(
Tänk att Sverige är så väderberoende!

Jag får höra av några kunder att min butik nästan aldrig är öppen och jag ursäktar mig med att det är min klädbutik där jag säljer mina egendesignade kläder och jag måste ha tid att sköta företaget, designa o sy kläder etc. Tänk att jag tycker jag sitter här jämt, alltid, varje dag (utan sön-mån) men eftersom jag inte har öppet alla vardagar 10-18/11-18 (som alla andra?) utan tis-fre 12-18 så betyder det att jag nästan aldrig har öppet??? Det känns väldigt tråkigt när de säger så... FÖRLÅT! men jag tänker fortsätta så här tills det kryllar av kunder i klädbutiken från jag öppnar tills jag stänger;)))

Jag har det senaste året fått väldigt större förståelse för alla (stackare?) som driver egen butik, som står i butik eller som väntar på kunder...

PS: Undra om jag borde börja sälja roliga snygga mönstrade paraplyer, regnjackor o gummistövlar istället?

2 kommentarer:

Alexandra Reichler sa...

jag tycker att det låter som om du har öppet väldigt mycket, länge och ofta. Flera butiker här i Hornstull har bara öppet någon gång i veckan och lite när de själva vill. Och man kan inte jämföra småbutiker med de stora kedjorna och galleriorna. Så skaka av dig det där och fortsätt som du gör. Man måste ju orka för att tycka att det är roligt.

Sedan är det ju så att som trogen kund lär man sig butikens öppettider. Så har jag gjort iaf. (Däremot är det tråkigt om butiken har stängt när den egentligen skulle haft öppet. Då kan man bli besviken och inte komma tillbaka)

Bella sa...

Nej, precis man kan inte jämföra en liten butik med de stora kedjorna varken i öppettider, priser etc. Men tyvärr gör många det?!

Ja, precis. Jag tycker att så länge jag har samma öppettider och har tydliga skyltar om när den är öppen. Aviserar om den ska vara stängd så...

Hos mig får kunderna lära sig att kolla in bloggen... Så vet de precis vad jag har för mig;)
Tack!;)