14 maj 2010

Så sitter jag här, igen;)

Igår, kristihimmelfärds, var butiken stängd men nu är jag tillbaka och butiken är öppen som vanligt...

Tyvärr har jag tankarna överallt förutom på bloggen, jag målar tavlor, syr t-shirtar, planerar en stor fest (50-60 pers) till nästa helg och ja, ni fattar... pojkvännen kommer oxå;) - 10 veckor utan att träffas hade varit för mycket så det blir en kort visit lagom till festen...

Så jag sitter i klädbutiken med datorn framför mig men har liksom inget att säga, allt som snurrar i mitt huvud är för privat?! för att berätta på bloggen... eller?

Skit samma, det får bli ett lite privatare inlägg idag:
1. Någongång har nån kommenterat och undrar om jag oroar mig mycket eftersom min pojkvän är pilot och jag svarade nej! (självklart oroar jag mig men inte mer än vanligt - Jag har liksom vant mig!)

Men nu när han flyger upp fallskärmshoppare i ett litet Cessna flygplan är jag mer orolig och ber honom höra av sig när han landat. Igår ringde han alldeles för sent (hans stänger av sin mobil när han flyger så det är ingen mening att försöka ringa;) och berättade att det hade börjat mörkna när han skulle landa på en smal lång jordplätt (som de kallar landningsbana?!?) så några av killarna på marken fick lysa upp den såkallade landningsbanan med ljusen från sina bilar... Då blev jag lite orolig!;) Man får alltså inte använda dessa landningsbanor när det är mörk/natt eftersom man inte ser nått... Helt livsfarlig! I ett litet flygplan utan nattflygningsinstrument...

2. Jag planerar min systers disputationsfest! Det blir spanskinspirerad buffé och jag skriver minst sjutton (17-30?) mail/per dag till cateringfirman (vars ägarinna är spanjorska;), till min syster som försöker hålla koll på allt från Spanien, till alla som OSA:r och är allergiska, vegetarianer eller likn. Det är så otroligt mycket att planera, organisera, besluta...logistik?! Love it!;)))

Ja, för att inte tala om spriten;) Idag var vi på Systembolaget och jag undrar en sak: - Om du inte tycker om människor som dricker? Varför jobbar du på systemet?
Hallå, om man köper väldigt mycket vin, öl, cava, cider etc betyder det troligen att man ska ha fest (stor fest?), inte att man är alkoholist;) Min pojkvän säger alltid att han får känslan att man gör något olagligt, fel, farligt när man handlar på systembolaget, nu börjar jag undra om han kanske har rätt? Vill de att man ska få den känslan???

3. IKEA! Igår var jag på Ikea. Det var allmän helgdag men IKEA hade självklart öppet och det var FULLT av folk (knökafullt?, smockfullt!...;)

En spansk tjejkompis (som pluggar empresariales=handels?) berättade för ett tag sen att de studerar IKEA, precis som INDITEX (Zara etc). De går igenom kända företags affäridé, affärsplan, marknadsföring etc (Intressant!;) och försöker spåna vad som gör att just de företagen har lyckats och lyckats globalt?!!

Igår, sittande i IKEAs kafeteria kunde vi inte låta bli att fundera över den lille snåle skåningen som tagit över världen! Som säljer möbler nedpackade i kartonger och låter kunden göra jobbet att montera, köra hem etc?! (Ja, affärsidéen låter lite galen?) Ja, för tänk att IKEA inte bara fungerar i Sverige, utan i andra delar av världen, att människor från andra länder också äter billiga köttbullar till lunch (i Spanien med pommes frites) och köper billiga möbler som de själva kör hem och monterar och tittar på massor av småprylar designade i Älmhult (Sweden)... Vi funderade även på att IKEA kan kopiera så mycket som de gör?, att de får så många designerns att designa för dem?, att de kan sälja saker sååå billigt?, att snart kommer alla (i hela världen?) har en Billy-bokhylla hemma???

Kanske helt ointressant? Men men...det är mitt (mer privata) liv just nu...

Inga kommentarer: