8 juni 2010

Karriärtips - Vad är nästa steg?

Två gånger har jag läst Kristian Borglunds "de 15 hetaste karriärstipsen i världen" som jag hittade gratis online häromveckan. Första gången som nyfiken förstagångsläsare. Andra gången med papper och penna, tid att tänka och fundera...

Så den stora frågan är: Vad är nästa steg?
Han beskriver förändringssamhället, de nya samhällstrenderna som förändrar våran vardag t.ex. snabbheten i nyhetsflödet, demokratiseringen av information, generationsväxlingen på arbetsmarknaden (80-talisterna ska in;), multijobb (jobba med flera saker samtidigt), globaliseringen (öst tar över väst), "JAG AB"...

"Se förändringarnas positiva effekter" Nuets förändringar öppnar nya vägar, ta reda på vilka???

FLOW - vad utlöser flow hos dig? Vilka är dina "flowtriggers"? (musik, minnen, närhet, kärlek, skratt, utvilad, promenader)

Följ din passion!

Hitta dina styrkor:
Styrka - Något som stärker dig när du gör det...
Svaghet - Något som försvagar dig när du gör det...


Vad vill du jobba för? (en bättre värld, framtid, miljön, samhället?)

Skapa mervärde! Jobba inte hårt, jobba smart! Få gjort, uppnå resultat...

JAG AB: Vad vill jag att människor ska associera med mig? Lägga märke till hos mig? Vilka kunskaper, färdigheter gör mig unik? Investera i dig själv!!! Personlig barriärrivare, coach, mentor: Någon som ser min potential, vågar tro på mig, ger mig chansen, lyfter mig, får mig blomma ut...

"Det finns aldrig tid att göra allt, men det finns alltid tid att göra det viktigaste"

Prioritera! 80/20-effekten Paretoprincipen
Vad/vem ger energi? Vilka 20% ger 80% av responsen? Vilka 20% står för 80% av framgången? Vilka 20% ger 80% av glädjen? optimera arbetsprocessen...

Amazonifiera (amazon.com) Värde för mig? Värde för kunden? Värdeutbyte??? Jag lär mig av kunden och kan därför erbjuda henne bättre tjänster... Allt är inte pengautbyte: gratis marknadsföring, mun-till-mun... Rekommenderas, länka via sociala medier. Share eller like på facebook, re-tweet på twitter etc.

Stanna upp o reflektera! När dagdrömde du senast om framtiden??? När mår du som bäst? (inga stora "köp-fantasier" utan om hur du vill ha framtiden, hur du ska må, stressfri, lugn, glad, jobba med, göra, träna, fritid, framtid...)

Bra. Tack! Hjälp...
Se de bra sakerna, tacka för dem och våga be om hjälp...

Få saker att hända! Fastställ dina mål... Fatta beslut, hitta din passion, leta inspiration... När du har flow - KÖR!!!;)

PS: Oh, shit! Nu behöver ni nästan inte läsa boken...?;) Jo, jag tycker ni ska ladda ned (gratis) och skriva ut den. Läs den i lugn och ro och fundera. Speciellt om ni har stora förändringar i livet just nu och inte riktigt vet vilken väg ni ska välja i denna korsningen. Det kanske öppnas en ny dörr eller varför inte ett fönster... ladda ner den här boken...

1 kommentar:

Frida - Pyssel o Sånt sa...

Nu har jag laddat ner boken. tack för tipset. ska läsa...