16 juni 2010

Modebloggsdebatten...

Igår skrev jag om den nya boken av frilansjournalisten Maria Soxbo jag köpt: Dagens outfit – och andra inlägg i modebloggsdebatten. Igår kväll sträckläste jag den... somnade nog inte förrän vid 1-tiden;)

I boken intervjuar Maria Soxbo flera kända modebloggare och man får en inblick i dessa drivna framgångsrika karriärskvinnornas liv. Många bloggar som en del av sitt jobb (som moderedaktörer, stylister, modejournalister) och bloggen är ett sätt att dra trafik till företagets hemsida.

De mest intressanta delen enligt mig handlar om produktplacering, gratisprodukter, köpta inlägg, pressetik och att många unga tjejer som bloggar inte förstår samspelet mellan media-, mode- & prbranschen. Köpbloggar, konsumtionsbloggarna, shoppingbetonade bloggarna (de såkallade "mode"bloggarna - som egentligen inte handlar om mode) där väldigt unga tjejer skriver om vad de handlar på klädkedjorna.

Sociala medier och bloggar är nya marknadsföringskanaler. Många unga bloggare saknar utbildning och erfarenhet av media, de har inte lärt sig att kritiskt granska informationen och ifrågasätter inte pr-produkterna de får hemskickade i marknadsföringssyfte. För att inte tala om köphysteri, konsumtionshets och skönhetspress... men som sagt, de är unga (osäkra?) tonårstjejer...

Intressant var även kapitlet "Modeblogg vs Modemagasin - vem vinner?" där man får höra svenska chefredaktörernas åsikter om modebloggfenomentet. Nu har de flesta av svenska modemagasin bloggare på sina hemsidor för att dra trafik men de tror inte att pappersmagasinen är hotade av bloggarna. Bloggarna ger snabba korta personliga köptips men skriver inte 30 000 tecken med specialkunnande, erfarenhet och granskande journalistik.

Världskända streetstylebloggar som bevakar modeveckorna, The Sartorialist, Facehunter, Garance Doré etc sitter nu på frontrow och bara timmar efter visningarna finns bilder på nätet. Oftast utanför på moderedaktörernas / modejournalisternas outfits. Är detta modedemokrati?

Tillbaka till de stora svenska MODEbloggarna, som i vissa fall inte ens handlar om att köpa kläder utan analyserar, reflekterar och funderar över kollektioner, reklamkampanjer och kläddesignernas uttryckssätt och inspiration. Några av dem är:
- Moderedaktören Agnes BRodeo som t.o.m pluggat modevetenskap. (de vore nått för mig;)
- Hotspot som skrivs av trendredaktören / modejournalisten o stylisten Karolina Skande är även en av de bloggar som (trots sin Dagens Outfit) ofta analyserar, granskar modevärlden och modebranschen.
- Stylisten Linn Gustafsson var (hon bloggar inte längre) även hon duktig på det här med att ta steget längre, dra paralleller, analysera och visa att man inte behöver vara trendig för att ha egen personlig stil!

Några av sverige största modebloggar är Style by Kling, Sofi´s Snapshots, Ebbas (von Sydow) blogg men de är egentligen mer livstilsbloggar. I och för sig visar de "dagens outfit" och shoppingtips men lika mycket är bilder på skönhetsprodukter, restaurangstips, mingel, premiärer o fest och vad de jobbar med just nu...

Till sist lite tips o råd från de största modebloggerskorna till dig som driver en egen blogg eller vill starta en:
- Hitta din nisch, var unik o våga vara personlig.
- Hitta på ett bra bloggnamn!
- Ta egna kort! Mycket bilder... (bra bildkvalitet!)
- Länka till o kommentera hos andra...
- Tipsa om smultronställen, dina favoriter.
- Uppdatera ofta, skriv kort o tydligt.
- Kolla stavning och vårda språket
- Tänk på google...
- Var personlig men inte privat!
- Skapa rubriker/format/teman (dagens, veckans, work in progress)

Inga kommentarer: