10 juni 2010

SMiD t-shirt, nya provplagg...




T-shirtarna har flera olika tygmaterial kombinerade. Både trikå/jersey och 100% bomull. Därav det lite stela grafiska formspråket som jag eftersträvar med SMiD men genom trikån är de bara att dra över huvudet (inga dragkedjor eller knappar behövs).

Jag har gjort om grundmönstret lite grann och håller på att sy upp några nya provplagg. Man lär sig och utvecklas för varje prov man gör. Jag vill hitta ett ganska enkelt grundmönster (t.ex. utan en påsydd ärm) och sen leka med former, kragar, detaljer. Det svåra är att bestämma de små detaljerna när man inte kan sy klart. Notera att urringningen, ärmen och nederkanten inte är färdigsydda.

Jag tror nästa steg är att få de geometriska formerna att framhäva och ge ett avsmalnande intryck, eller mer byst - mindre midja;)

Jag vill inte att t-shirtarna ska vara för tighta, de får gärna vara lite längre som nu (några med tunika-längd till leggings) men de får gärna ge ett nättare avsmalnande intryck trots att de inte är tigtha runt midjan/magen. Mmh?!

Jag provar alltid allt på mig själv men då måste man tänka på att alla inte ser likadana ut, alla har inte samma kroppsform (som mig) och jag vill att t-shirtarna ska passa så många som möjligt. Smaken däremot är som baken, delad! Man kan inte bli omtyckt av alla och alla tycker inte om allt...

SMiD t-shirtarna är en idé som föddes efter att ha lyssnat och studerat kunderna i SMiDs klädbutik: en mer avslappnad bekväm SMiD-look (lätt att bära och sätta på sig), enkelt att kombinera med jeans/finbyxor - bära under kavaj men ändå lite mer än en vanlig bas t-shirt. Casual vardagskläder...

PS: SMiD t-shirtarna är för att utveckla mig själv (min design), vara kreativ och underhålla mig under dagarna i klädbutiken. Jag försöker hitta produkten/plaggtypen som fungerar, både för mig och för kunden...
Att driva eget klädmärke handlar om att hitta produkten som passar marknaden samtidigt som du som modedesignar "älskar" att designa den, kan leverera den (till rätt pris) och att den säljer...
Så alla är glada o nöjda;)

"MAN LÄR SIG AV ALLT MAN GÖR"

Inga kommentarer: