8 juni 2010

Vem är kunden?

Den ständiga frågan: Vem är kunden? Vem riktar sig SMiD till?

Vem är hon? Var bor hon? Vad jobbar hon med? Gift/singel? Barn/Barnbarn? Hur når jag henne???

Jag tror att jag från början hade kunden väldigt klar för mig. Hon är både mig och min mamma. Mor och Dotter. 25-35 eller 50-70 men sakta förstår jag att kunden nog är en kvinna mellan 35-50år. Det kanske handlar mer om smak, stil, livstil än ålder? Allt från 25-70 år???

Jag har gjort övningen så många gånger tidigare:
Hon bor eller jobbar i centrala göteborg (vasastan, lorensberg, Linné, Haga etc) Storstadskvinna (bor i stan eller i fina förorter;)
- kanske Västra Götaland (jag har ju klädbutiken i Gbg)
Hon har ett välbetalt jobb (kreativt? reklam/media? handel/export? advokat? Mmh?)
Hon tycker om att resa
Hon har barn men inte småbarn...
Hon är gift;)
Hon tycker om design, inredning, konst etc
Hon föredrar kvalitet framför kvantitet!
Hon äter slowfood, lagar mat själv, handlar på saluhallen...
Hon är välklädd, stilren och behöver plagg till jobbet/vardags.
Hon är sund och hälsosam, tar hand om sig själv, tränar...
Hon bryr sig inte om trender utan vill ha kläder som passar hennes stil


Så vart hittar jag henne: i hemmet, på jobbet, i en delikatessbutik, i saluhallen, i hälsobutiker, på konstgallerier, på Röhsska?, kemtvätt?, på restauranger i vasastan/lorensberg/avenyn, i andra butiker i vasastan/lorensberg???, på NK???, resebyråer, inredningsbutik (designmöbler), tränar hon - Yoga???, går långa stadspromenader, vart fikar hon?...

Vad gör hon på helgerna? åker till sommarstället på västkusten/bohuslän... Hon kanske bor halva året i Spanien;)

Hur når jag henne? Med vilket budskap???

3 kommentarer:

Åsa sa...

Åh, det kliar i fingrarna när jag läser dina två senaste inlägg - det är precis sånt som jag tycker är så himla intressant och vill jobba med. Utveckla ett varumärke och ta det framåt...Nu har jag inte den erfarenheten du söker i en mentor, men om du skulle vara intresserad av att bolla idéer eller köra något kortare projekt är jag på! Fundera på det under semestern i Spanien ;o)

//Åsa [Modexporten]

Bella sa...

Kul! Jag känner inte att jag har tid, jag försöker analysera men jag tror jag sitter fast mitt i alltihopa och ser det inte utifrån, man blindar sig själv;)

Det skulle vara jätteintressant! Du får jättegärna göra en liten egen analys och maila mig med feedback efter sommaren så kan vi se om vi kan träffas nångång. Du komma förbi klädbutiken och se allt IRL...

Kul! Jag följer din blogg men eftersom man inte kan kommentera direkt har jag inte sagt nått...

Åsa sa...

Jag förstår att det är svårt att hinna lägga den tid som behövs på bara kommunikations- o marknadsföringsbiten. Det kan ju vara ett heltidsjobb bara det, iaf i perioder när det är dags för nästa steg.

Min sommar är lite oviss än så länge, väntar svar på en jobbintervju o så håller jag på o skriver min bok om modeexport till USA. Får jag inte jobbet kommer jag ha en hel del tid och kanske sätt mig ner och titta närmare på SMiD!

Vi kan höras efter sommaren o se var vi är då :o)

Ha det gott i Spanien!

//Åsa
modexporten@live.se
asa.sertenius.striver@gmail.com