14 juli 2010

Spansk medelhavsdiet!



Gårdagens middag, en typisk "plato combinado". Stekt kyckling (kött/korv), stekt ägg och pommes frites.

Man pratar mycket om den sunda hälsosamma medelhavsdieten men det spanjorer mest äter är kanske inte så mycket till diet. Friterat. Stekt. Pommes Frites.

Mmh???

UPDATE: Jag kanske borde tillägga att detta är det jag brukar beställa på menyn. Finns alltid. Alltid ok, alltid glutenfritt (jag kan ju inte äta nått friterat)
Om jag inte beställer "dorada a la sal" (fisk)

PS: Jag åt upp nästan allt på tallriken, förutom salladen;) he he...

2 kommentarer:

Petra H sa...

Du glömde all majonnäs / aioli... Mycket av tapasen, iaf i Aragón är med en massa majonnäs, vilket jag tyckte var ganska förvånansvärt första gången jag såg det. Eller när allt fullkomligt flyter i olivolja, det är liksom inte med måtta oftast ;-)

Bella sa...

Yes! Alioli. Den stod faktikt på bordet;)

Ja, när svärmor stekte något så fyllde hon halva stekpannan med olivolja. Hon sa att den skulle gå sönder o köttet bli dåligt om man stekte som jag med "bara" några matskedar olja..

Ja, för att inte tala om chips (likn.), bollos (donuts o likn) etc.

Nej, dagens medelhavsdiet ät inte av så många i Spanien. Den enda positiva är väl all fisk som äts, typ tonfisk. Men de flesta äter alldeles för lite sallad o frukt.

Jag äter en sådan här tallrik högst en gång i veckan annars går jag nog upp några kilo i sommar;)))

Kram