13 aug. 2010

Vart ser du dig om 10 år?

Häromdagen träffade jag några av tjejerna jag gick på Fässbergsgymnasiet med (estetisk program med inriktning på textil formgivning). Det är 10 år sedan jag tog studenten (juni 2000) och jag tyckte det skulle vara kul att få veta vad alla har gjort, vart de har hamnat, vad de utbildat sig till, var de jobbar nu etc...

Efter en snabb resumé förstår man att 10 år är ganska lång tid: man hinner med flera utbildningar, jobb, städer, kärlekar...

Det var kul att höra vad alla gör idag: Skräddare. Modedesigner*2. Textillärare. Butikschef. Grafisk Formgivare. Egenföretagare. Ungefär hälften jobbar med mode/textil/design...

Jag tänker tillbaka på de senaste 10 åren. Så mycket har hänt. Som har lett mig dit jag är idag... Jag tänker på vägskälen, korsningarna. Där jag kunde valt en annan väg. Jag tänker på valen, som förändrar framtiden...

Undra vart jag är om 10 år... 2020? 39 år gammal. Dags att sätta upp nya mål kanske? Vart skulle jag vilja vara...?

Vart ser du dig om 10 år?

PS: Jag o min kille firade även 11 år tillsammans häromdagen (på distans;-). Tänk att jag träffade honom som 18-åring. Som gymnasiestudent. Som tonåring...

7 kommentarer:

Kalunji sa...

Men visst är det fantastiskt ändå? Oavsett hur mycket vi tycks planera så händer livet mellan alla planer och det svängs till höger och vänster.

Om mina gamla klasskamrater från gymnasiet visste att jag höll på med design skulle de tappa haken. Jag är nämligen dansare i grunden! Vem hade kunnat ana det? Inte jag!

Emma sa...

om 10 år...är jag mamma till tre barn. bor kanske i Spanien igen. Jobbar som filmregissör. Hoppas jag. Men för 10 år sedan hade jag ingen aning om vart jag skulle vara idag...

Lisa sa...

Ja tank vad man hunnit med pa 10 ar.. Jag borjar kanna att jag dragit ner pa tempot lite nu och tror inte att jag kommer hinna med lika mycket mellan 33 och 43 som mellan 23 och 33.

Men det ar helt ok. Jag har jobbat hart for att komma dit jag ar idag, bade professionellt och privat. Och ibland ar det val ok att luta sig tillbaks och njuta av farden?

Trevlig helg!

Kram Lisa

Bella sa...

Kalunji: Ja, verkligen... Livet lever sitt eget liv;)

Emma: Kul! Spännade... Vi får se vart livet tar oss...

Lisa: Jag tror inte jag heller kommer göra lika mycket det kommande åren men det kanske blir större inre känslomässiga resor...?

Ja, verkligen! Njut av färden...

Alexandra Reichler sa...

Å nej den där frågan! Jag svarade "i hollywood och lever lyxliv" för tio år sedan. Helt säker. Det blev inte riktigt så. Haha

Annelie sa...

Oj, om 10 år önskar jag och drömmer om att kunna försörja mig på heltid på min dröm-fotografi.


Ps. Du har en väldigt bra blogg och jag brukar titta in här då och då, men aldrig kommenterat tror jag. Jag önskar dig all lycka till med dina drömmar och mål!!

Annelie:)

Bella sa...

Alexandra: Kanske om 10 år till...

Annelie: Tack! Vackra foton du tar... Lycka till med drömmarna du med!