16 aug. 2010

Att räkna baklänges...

Jag har många gånger skrivit om rättvist mode, socialt företagande och hur DU som konsument har ett ansvar för vad du köper...

Jag har någon gång börjat räkna baklänges...

Inne hos The Fair Tailor undrar de om du är förvånad att de förekommer barnarbete? De börjar räknar baklänges...

Ja, vad förväntar vi oss när saker kostar 129:-/149:-/199:- och i detta belopp är det inräknat: Påslag (för butik, hyra, lön etc i Sverige), moms, frakt, råmaterial, tyg, knappar/tråd/dragkedja, produktion, löner till sömmerskorna etc

Kräv Levnadslön!

Läs vad jag har skrivit tidigare om: Rättvist Mode, Modebranschen, Socialt Entreprenörskap etc under etikettmolnet nere i högerspalten...

2 kommentarer:

Zandra Jalnefur Lööf sa...

Hej - hittar din tills nu "livhistoria" och driv för ditt klädmärke väldigt fascinerande!

Zandra, heter jag. 18år,
bosatt i den lilla "metropolen" Skövde, känn sarkasmen i det utlåtandet, haha.
Har gått förbi ditt skyltfönster,
och stannar alltid 5-10 sek längre,
men har inte haft tiden till att gå in, vilket jag måste nästa gång!
- Har en undran,
går på Kavelbrogymnasiet - Inr. Mode&design, årkurs.3.
Undrar om det finns någon somhelst möjlighet att kunna få praktisera hos dig v.40-43? Eller kanska dela in praktiken i två veckor, beroende på vad som passar dig?
Skulle tycka det var väldigt intressant att praktisera hos dig,
få en känsla på hur begreppet "egen-designat" fungerar, och höra mig för lite om utlandsstudier.
Du kan höra av dig till min blogg,
www.zaendra.blogg.se -
eller, skicka ett mail. Z.jalnefur@hotmail.com.

Hoppas vi hörs!
Mvh - Zandra

ullis sa...

intressant blogg du har! Ska rekommendera den till min dotter som älskar att kola i nya roliga affärer.