27 aug. 2010

Vision´10


Igår när jag stängt butiken gick jag o mamma på Vision´10. Inredningsnyheter, mingel, mat och LOUISE CAMPBELL.
Kolla in hennes hemsida så känner du säkert igen en del kända möbler...

Föredraget med industridesignern och möbelarkitekten Louise Campbell var så inspirerande. Hon kändes så öppen och ärlig... (ärlighet och öppenhet är inte alltid så vanlig bland kända designers?! - iallafall inte mot andra designerns)

Hon pratade om att driva eget inte är en karriär utan en livsstil. Att vägen dit (till att vara en erkänd designer) är lång och krokig. Att man måste våga chansa, ta risker och att Murphy´s lag* alltid är en del av den skapande processen...

Man måste ha tålamod. Se framåt. Vara "openminded"! Resa sig upp igen när man faller...

Hon berättade även om hur hon arbetar, att hon anser att processen är viktigare än resultatet... Om hur hon dras till kontraster! Hantverk-industri, Danskt-Brittiskt: Hur hon kombinera det danska (stilrena/enkla) och det brittiska (överfulla). Hon skrattade och sa att alla som har föräldrar från två olika länder (kulturer) blir lite knäppa... Att hon känner sig lika dansk som brittisk, samtidigt;) Kommer tillbaka till detta temat i ett annat inlägg...

För första gången förstår jag hennes design: Den är stilren och överfull på samma gång?

Att hon rekommenderar alla (som designar) att arbeta med händerna (inte på dator). Det är då hjärnan och händerna samspelar...

Att lyssna på hjärtat. Intuitionen! Att livet är fullt av sammanträffanden, som man måste ta vara på...

Hon avslutade med att säga att hon värdesätter de små sakerna i livet...

Hon fick mig att känna att jag är påväg. Jag vet bara inte riktigt vart ännu?;) Att allt som jag gjort hitills är pusselbitar. Som någongång i framtiden behövs... För att lägga klart mitt livs pussel;)

*"om något kan gå fel så kommer det att göra det".

Inga kommentarer: