23 sep. 2010

Dagens funderingar - pratglada kunder?

En man kommer in i butiken. Han tittar runt en liten stund och sen börjar han fråga: Om butiken, SMiD, mig, kläderna, produktionen...
Jag svarar och berättar. Han frågar mer.

När han går en timme(!) senare (utan att ha köpt nått) har vi pratat om det svenska valet, världsekonomin, finanskrisen, svenska skatter och arbetsgivaravgifter, krisen i Spanien pga av banklånen, Kina och Indiens framfart, att Australien klarat sig bra ur krisen, att han tror att Brasilien och Vietnamn är nästa exportländer, att många börjat leta billig produktion i Afrika, att han jobbat på lastfartyg hela sitt liv, rest över hela världen...

När han går funderar jag över pratglada människor, kunder. Ensamma människor som inte verkar ha någon annan att prata med? Så de pratar med vilt främmande butiksägare;)

PS. Jag hann skylta om under tiden men har tyvärr glömt kamerasladden hemma så bilderna får ni se imorgon...

2 kommentarer:

Yo...la madrileña sa...

Hola,

Näe skulle inte kalla det ensamma människor...snarare mundiarré, ivarje fall i mitt fall.

Min sambo "el gato" brukar kolla på mig på kvällarna efter jobbet och fråga:

- "Jag trodde du hade typ betalt för att prata hela dagarna i ända, i telefonkonferenser på möten och dylikt?"

- "Ja det kan man ju säga",svarar jag

- "Jaha, det märks inte..." får jag till svar

Vissa av oss kan inte hålla tyst och pratar med väggarna!

Saludos desde Madrid,
La Madrileña

Bella sa...

Kanske det?
Mundiarré. Det kan jag nog oxå lida av...hi hi;)

Jag fick en känsla av att han kände sig ensam och ville prata med nån...

Åh, Madrid!!!