3 sep. 2010

Jag - sömmerska?



Igår köpte en kund en SMiD klänning. Idag kom hon tillbaka. Hon kände, när hon provade den hemma, att den var för stor. Den mindre storleken är för liten. Vi kom överens om att jag skulle göra några små ändringar så skulle den nog passa perfekt...

Jag brukar dra mig för att göra ändringar. Delvis för att plagg sydda med vändsömmar brukar vara svåra att ändra och få samma snygga slutresultat. Delvis för att jag är ingen sömmerska. Jag är duktig på att sy. Från ingenting till färdigt plagg. Provplagg. Men inte ändringar...

Jag syr upp byxor. Syr i knappar. Byter dragkedjor. Etc. Men brukar inte tycka om att sprätta upp färdigsydda sömmar, speciellt inte SMiD plagg... För jag är perfektionist! Tycker aldrig resultatet blir lika bra som innan jag började.

Vi får se. Kan inte få ihop vändsömmen om jag inte sprättar upp halva plaggen. Det kommer inte att hända... Utanpå kommer inga ändringar synas men eftersom jag vill att insidan av plagget ska bli lika fint. Perfekt! Oroar jag mig. Inte för kunden. Inte för resultatet. Utan för att jag inte ska känna mig nöjd med det jag gör...

Jävla perfektionism! Ibland har jag för höga krav...

Inga kommentarer: