21 okt. 2010

Att inspirera andra...

Förra veckan kom en tjej förbi butiken. Hon hade hamnat på min blogg. Av en slump. Googlandes: Starta eget företag, starta eget klädmärke, starta eget... Hon var mammaledig. Full av idéer. Tankar. Funderingar. Vi pratade en stund. Om allt möjligt. Entreprenörskap. Om att våga...

Jag fick ett mail häromdagen. Av ett nystartat hjärta. Som drömde om att starta eget klädmärke. Han skrev att jag inspirerade. Att han roade sig med att läsa mina blogginlägg (om att starta eget) på fritiden... Han kallade mig kreativ själ. Det värmde. Jag svarade. Gav lite råd o tips. Han skrev att nu börjar hans resa, på allvar. Att försöka göra drömmen, verklighet...

Det ringde en ung tjej. Hon hade hittat vår hemsida. Hon pluggar modedesign. Drömmer om att jobba som modedesigner. Hon undrade om vi tar emot praktikanter. Hon var ung, full av livsglädje. Lust att lära.
- Tyvärr! Fick jag svara. Det passar inte just nu. Men kom gärna förbi butiken. Jag berättar mer. Om vägen från idé till verklighet. Du kan fråga.

En lärare hörde av sig för några veckor sedan. Han sa att han läser min blogg. Att han fann min resa inspirerande. Lärorik. Annorlunda? Han undrade om hans klass. Med modedesignelever. Fick besöka mig. Nu har vi bokat in en möte i november. Jag ska berätta om vägen, från designstudent till egenföretagare till att starta ett eget klädmärke och driva egen klädbutik... Berätta min lilla livshistoria

Det är så spännande. Sååå kul. Att kunna inspirera andra. Genom bloggen. Mina tankar. Mina funderingar. Mina val. Mina drömmar. Mitt liv...
Det ger mig lust. Att fortsätta.
Kämpa!

Baksidan är att många (som hör av sig) inte verkar förstå. Inte inser. Svårigheterna. Problemen. Vill bara ha. Enkelt. Snabbt. Men ingenting är gratis. DU måste själv göra jobbet. ALLT. Steg för steg. Hela vägen...
Det kan jag inte göra för dig!;)

PS. Jag önskar ibland att jag hittat en blogg som min. För 5 år sedan. Av någon som skrev (öppet o ärligt?;) om tips, råd och verkligheten... Inte om drömvärlden - utan om den långa gropiga härliga vägen dit...

1 kommentar:

emmy sa...

hej! jag e den mammalediga tjejen som var förbi för ett tag sen! Var så kul att se butiken och träffa dig!
Jag är fortfarande full av idéer och håller på att försöka få dem att bli verklighet.. 2 månader kvar till "riktiga" jobbet börjar igen och mammaledigheten är över (för den här gången hehe!).
Vi får se hur det blir med alla planer.. hur som helst så är din resa och blogg grymt inspirerande! som jag sa sist så är bloggen absolut nåt att ge ut i bokform!
/emma