7 okt. 2010

Dagens funderingar...

Ett italienskt par kommer in i butiken. De har sett en väska i skyltfönstret. De undrar på knacklig engelska vad den kostar. Jag visar prislappen i kronor (900kr). De resonerar och frågar efter en stund hur mycket det är i euro. Jag gör en snabb ungefärlig huvudräkning (90euro?).

De: -It´s expensive!

Jag: - It depends. It´s swedish leather from ELMO, handmade in Sweden by a swedish designer. It´s unique. Only one piece of each. etc...

De: -So it´s expensive?

Jag: - Well. As I just said, it depends on how you look at it...
De tackar o går och jag står kvar som ett frågetecken...

What? Que? Va???
Vill de att jag (butiksägaren) ska säga att det är (för) dyrt???
De är lätt att missförstå varandra om man inte talar samma språk;)

PS: Det är helt ok att de tycker väskan är dyr. Missförstå mig inte! Men...Den handgjorda unika väskan är från Fifibags. En jätteduktig svensk designer, som syr väskorna själv (i Sverige) av svenskt läder!!! Våra saker kan inte kosta som på H&M!

Om någon så borde väl italienare förstå sig på inhemsk design?

2 kommentarer:

Lisa sa...

För dem var det kanske mycket pengar? Stor skillnad pa det och att vara dyrt tycker jag. Det är ju inte välgörenhet du sysslar med och vill man köpa riktigt läder till bra kvalitet sa far man ju betala för det ocksa :)

Bella sa...

Jo, det var väl det de ville säga. Att det var för dyrt för dem. Men språkproblemen gjorde det hela lite komiskt;)